Direktlänk till inlägg 18 augusti 2015

Nyp i örat på Reklamationsnämnden

Av Malin Ängerå - 18 augusti 2015 22:11

-Du är banne mig ett snäpp vassare nu Malin än vad du var som politiker och du var knappast mesig då heller, sa en person till mig i förra veckan. Därefter har jag fått några liknande meningar sagda till mig och responsen på mitt sätt att skriva har varit upplyftande samt inspirerande.

Ordets betydelse har alltid fångat mitt intresse och att skriva har både varit en utmaning samt en drivkraft sedan ungdomsåren. Jag tycker om att uttrycka mig i skrift, om jag så kanske mest är känd för min verbala talang, så jag blir fantastiskt glad över all uppskattning som jag har fått för mina senaste blogginlägg. TACK.


När jag nu har valt att lämna den politiska arenan så har jag ett mycket större utrymme, då jag inte behöver ta hänsyn till om jag, mitt parti, behöver stöd i någon fråga av andra partier eller om jag, mitt parti ska ingå i någon valteknisksamverkan med andra i framtiden. Inte för att jag på något sätt upplevt någon munkavel under mina politiskt aktiva år, för då handlade det om att förvalta ett förtroende från partimedlemmar och det har alltid varit respektfullt för mig. Idag skriver jag enbart som Malin och det är urskönt. Jag står för mina åsikter och de är mina.


Det har nu gått två veckor sedan Marita Wikström, en onsdagsmorgon, blev av med sitt chefsuppdrag i Ljusdals kommun efter 26 år som lojal anställd. Sedan dess har media, sociala medier och traditionellt folkprat haft full sysselsättning med att rapportera, analysera och framförallt ifrågasätta kommunledningens fulspel. Under dessa veckor har Valliansens frontpersoner Molin (M) och Brink (C) fått ett flertal intervjumöjligheter och de har verkligen tagit varje chans. De har likt en följetång kommit med nya uttalande kring vad som de upplever hände vid den där omtalade presskonferensen samt vägen dit och fortsättningen mot framtiden.


Om de har lyckats beskriva, varför de gemensamt ansåg att de på en grisblink kunde välja att plocka bort Wikström som socialchef, är jag inte riktigt övertygad om. Lyssnar jag halvnoga så hör jag inte någon förstående kör och lyssnar jag helskarpt så hör jag fortfarande en stor besvikelse bland publiken. Ärligt talat så har jag ännu inte mött någon som sagt: ”de gjorde helt rätt/föredömligt bra/jag fattar varför”. Jag har ju trots allt haft en hel del dialoger.


Den e-post/chatt/sms/samtalsmängd jag fått den senaste tiden är icke att nonchalera. Mina slutsatser är att kommunledningen inte har lyckats nå fram med varför Wikström egentligen inte fick vara kvar tills kommunen rekryterat en ny efterträdare.

Lika stor besvikelse upplever jag bland många över att ingen från Valliansen har förklarat varför de valde att köra strategiplan: pressträff. Det är något som få har förståelse inför och frågan om vad Molin, Brink och kommunchefen ville uppnå med själva pressträffen är fortfarande befogad.


-Vad var deras egna förväntningar på publiken dvs oss medborgare? Vad förväntade de sig för reaktion? Jag vet inte om Marita under dessa två veckor har blivit erbjuden nya arbetsuppgifter eller delgivits förslag på avslut, men vid normala arbetsplatser hade hon troligtvis haft full delaktighet. Men det här är knappast en sk normalsituation, om så kommunalrådet återkommande säger att det sparkas chefer och att det inte får dramatiseras. Dramatiken skapades en onsdagsmorgon för exakt två veckor sedan. Kommunalrådet stod vid rodret – sen kom stormen som Molin & Brink har svårigheter med att hantera.


Jag är inte så säker på att vi medborgare någonsin får svar som håller från Valliansen.

Jag är inte så säker på att partimedlemmar till de styrande partierna får svar som godkänns.

Jag är inte så säker på att de fackliga organisationerna får de krav de ställt.


Jag är dock säker på att Molin & Brink upplever sina politiska uppdrag som ansträngda.

I alla andra frågor har vice ordförande i kommunstyrelsen, Yvonne Oscarsson (V) varit vapendragare med Molin (M), men i Wikströmaffären stödjer hon bara i kulisserna och hänvisar sina svar till ordförande Lasse. Men det är som sagt hela Valliansens ansvar.


Apropå ansvar och märkliga uttalande. Idag kom det nya ordval. Det är kommunstyrelsens ordförande som myntat ytterligare ett uttryck.

Vi har ju alla nu förstått att ”gå i takt” är något som är A-O vid anställningar 2015 i kommunen. En oerhört viktig talang och förmåga som bör nyttjas i sin tjänst om man inte vill bli uppsagd. Ty, det har hänt förut att anställda fått foten för att de gick i otakt.


I dagens nätupplaga av Ljusdals Posten (www.helahalsingland.se/ljusdal) publiceras en artikel angående omsorgsnämndens budget det innevarande året. Tidningen menar att årsbokslutet kan hamna på ett underskott på drygt 29 miljoner. Detta är uppgifter från kommunstyrelsens sammanträde i förra veckan och situationen är märkbart svår.

Vad bokslutet kommer att landa på är svårt att sia, men underskottet på 29 miljoner är det faktiska utfallet per sista juli 2015. Så, om man gör en prognos på det dryga halvåret som gått kommer troligtvis prognosen att hamna på ett underskott mer närmare minus 40-50 miljoner. Det kan mycket väl bli verklighet om så alla verksamheter inom omsorgen gör sitt allt för att försöka förhindra scenariot.


Här gäller det att politiken tar ansvar för situationen och jag avundas ingen förtroendevald i denna situation, men det finns en sittande majoritet och en opposition. De har till ansvar och med förtroende att ta sig igenom uppgiften. Valliansen med Molin i spetsen ska stå för förslagen och vara dem som presenterar lösningar på omsorgens behov kontra kommunens budget.


Vad myntade då Molin i dagens artikel?

Jo, i rådande situation med nysparkad socialchef, vakanta chefstjänster och i rekryteringstider för ny ekonomisk controller på omsorgsförvaltningen och ett faktiskt utfall på 29,4 miljoner i underskott…jo, då drar kommunalrådet Lasse Molin (M) till med en efterlysning.


Molin nyper ordförande för omsorgsnämnden och dess ledamöter i örat och efterlyser ”action”.

-Action. Molin vill ha action.

Jag googlar runt på ordet ”action” och konstaterar att jag uppfattat ordet rätt. Molin tyckte väl att ordvalet var passande.

Vad som nu kommer att hända är det kanske ingen som vet. Lite action, taktgång eller ett värdigt avslut på Wikströmsaffären kan kanske spås i kulan? Imorgon är en annan dag och kommunledningen fortsätter väl att leverera nyheter?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Ovido - Quiz & Flashcards