Direktlänk till inlägg 28 april 2016

Hej främling. Hej Jämtland.

Av Malin Ängerå - 28 april 2016 22:11

Det är kanske inget man bör ta för givet eller tro att det är en medfödd fallenhet hos oss människor.

Eller så är det exakt det som det är?

Medmänsklighet. Är det en känsla vi alla går omkring och bär på, men att vi synliggör den på väldigt olika sätt?


Medmänsklighet är inte en känsla som kan kopplas på eller av. Det är snarare resultatet av en tanke och jag vill tro att det är en av våra viktigaste funktioner som levande varelser.


Jag läste för något år sedan om ett initiativ i Jämtland som kallades "Hej främling" och jag blev glad av att ta del av vad några unga människor försökte göra för en lyckad integration på hemmaplan. Därefter dök "Hej främling" upp i Svenska hjältargalan och jag blev än gladare att se och höra Emma Arnesson berätta om henne och vännernas insats. Nästa gång Emma Arnesson, som är eldsjälen bakom integrationsprojektet Hej främling! hamnade i mitt fokus var när hon tilldelades pris inom Ungt ledarskap.

Igårkväll stod hon åter i mitt fokus.


Jag framför TV:n och hon mitt i livet i en ny svt-serie som ska sändas i tre delar.

"Känn dig som hemma" gav på precis allt.

Rädslor, glädje, oro, nyfikenhet, måsten, myter, förväntningar....och grymt mycket medmänsklighet.

En serie med 100% ärlighet som inspirerar och förmedlas med värdighet och som inger ett fantastiskt hopp.


Serien handlar om en framgångsrik modell av lyckad integration.

En modell född av unga kvinnor i Jämtland som har så mycket att lära andra här i världen.

Vilka kvinnor! Vilka underbara människor.

Med stor medmänsklighet och fast tro om människors lika värde, skapar de möjligheter för alla på ett ganska naturligt sätt, men det finns nog ingenting i detta som sker naturligt av sig självt. Det krävs insatser. Att gå från ord till tanke.


Emma Arnesson är en helt fantastsikt ledare och det är lätt att blanda in hennes relativt unga ålder när man betraktar hennes egenskaper. Men talangen sitter inte i åldern, den sitter i Emmas förmåga att lyssna, förmedla, agera och leda.

Jag är djupt imponerad av både hennes ledarstil och enorma engagemang. Emma kan vara en fysisk översättning av ordet medmänsklighet.


Det är inte bara Emma som står för den fina integrationen i Jämtland, om hon så är en sann inspiration. Det är många människor i "Känn dig som hemma" som handgripligen visar att ”alla människors lika värde” kan översättas i fysiska riktiga möten och handlingar.


Det ska bli ett sant nöje att följa Samira, Emma,Wazir, Sara och alla andra fina männsikor där i Östersund och jag hoppas innerligt att hela Sverige inspireras. Ty, vi går nog omkring allihopa med medmänsklighet och omtanke om varandra - men ibland måste vi få hjälp att omvandla våra tankar till handlingar och det är de banne mig bäst på där i Jämtland.


 

Här är länkt ill Känn dig som hemma: http://www.svtplay.se/video/8163978/kann-dig-som-hemma/kann-dig-som-hemma-avsnitt-1


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Ovido - Quiz & Flashcards