Alla inlägg under augusti 2017

Av Malin Ängerå - 2 augusti 2017 11:13

Stockholm Pride 2017 är invigd och pågår för fullt. Jag lyfter på hatten för Nordens största Pridefestival som firar 20 år nästa år. Jag vill här slå ett slag för kärlek och vikten med att stödja mänskliga rättigheter som handlar om att ta ställning mot orättvisor och att ställa sig bakom alla människors lika värde.

Det gäller oss alla och alltid - inte bara under Pridearrangemang.


Pride handlar om frihet att få vara den man är. Jag kan tycka att det är något busenkelt och väldigt självklart, men tyvärr är det fortfarande 2017 oerhört långt ifrån verkligheten.

Det vet hbtq-personer i Sverige och världen bättre än de flesta.

Det vill jag börja med att beklaga – från hela mitt hjärta.


  • I Turkiet skjuter polisen gummikulor för att stoppa Prideparader
  • I 78 av världens länder är homosexualitet olagligt
  • 2013 godkände Ryssland en lag som förbjuder “propaganda för icke-traditionella sexuella relationer”. Ingen av de 436 ledamöterna röstade mot förslaget.
  • I USA vill presidenten förbjuda transpersoner inom militären
  • I Sverige blir hoten mot HBTQ-personer tyvärr allt grövre
  • Bara 36 av världens länder erkänner samkönade äktenskap
  • I länder som Saudiarabien, Yemen och Iran bestraffas icke-heterosexuella samlag med döden
  • En fjärdedel av de unga homo- och bisexuella kvinnorna i Sverige uppger att de har försökt ta livet av sig
  • Bara de senaste månaderna har namngivna unga män mördats i Tjetjenien av regimen för sin sexuella läggning
  • Iran räcker det att en man kysser en annan man för att piskstraff ska tilldelas
  • Mer än var tredje transperson i Sverige har övervägt att ta sitt liv, enligt Folkhälsomyndighetens undersökning från 2015. Var femte har blivit utsatt för våld.

HBTQ (tidigare HBT) är ett samlingsnamn och en förkortning för homosexuella, bisexuella, transpersoner och queera uttryck och andra identiteter. Hbtq-personer lever i alla länder i världen, och i många länder riskerar de förföljelse och grova kränkningar av sina rättigheter, såsom fängelsestraff, tortyr, misshandel och mord enbart på grund av sin sexuella läggning och/eller könsidentitet. Transpersoner är särskilt utsatta.


Den där listan är verklighet och vardag för många människor.

Jag tycker att den är fruktansvärd och det knyter sig i magen när jag läser om den. Det spelar ingen roll hur många gånger jag läser den så kan jag inte förstå hur det kan få fortgå.

Varför vi behandlas olika?


Att äga sin frihet att vara den man är innebär en kamp varje dag.

Inte för oss alla – men för oerhört många män och kvinnor jorden runt.

Men kampen borde ägas av oss alla – kvinnor och män världen över.

En kamp av personer som vågar och orkar säga ifrån vid homofobiska eller transfobiska skämt i fikarummet. En kamp som ständigt bör föras i vår vardag mot begränsande och förgörande normer som hindrar människor från att vara allt det vi kan och vill vara. Det handlar om att aktivt stödja mångfald och säkerställa allas lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet och uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning eller sexuell läggning.


Det här är viktigt.

Det är banne mig min förbannade skyldighet som världsmedborgare. Din också?


Pride betyder att stärka alla hbtq-personers tillgång till mänskliga rättigheter för mig.

Kärlek – en varm och intensiv känsla av ömhet och tillgivenhet. 
En känsla äger man.

Att älska någon kan aldrig någon annan ta ifrån en – ingen borde få ha rätt att ens försöka.


Så ser jag att Adam Davidsson (Kristdemokraternas ungdomsförbund i Skåne) har skrivit en kommentar på Twitter om Stockholm Pride som har väckt uppmärksamhet.

Känner att jag blir riktigt arg. Kan inte säga att jag blir ledsen – bara genuint förbannad.

 

 

Davidsson har twittrat saker tidigare som många har reagerat på och stora KD får varje gång springa ut och tala om att de inte håller med Davidsson, som därefter går ut och ”ber om ursäkt”. Ibland funderar jag på om det inte borde finnas någon form av alkolås på tangentbordet så att andra slipper se inskränkta tankar. Adam Davidsson skriver om ”pervers” och det är helt sant perverst att skriva som han gör.


Davidssons förklaring av hans inre tankar och åsikter är ett klockrent bevis, på att vi som tar avstånd till hans uttalande har en viktig uppgift.

Idag, imorgon, i nästa vecka, under hösten, mitt i julenatten och under hela 2018…alltid!

Att stå upp för sin och andras frihet att få vara den man är.

Jag är här och nu – precis så som jag är och det vill jag att du också ska vara.

Kärlek till er alla.

 

 

 

  

Ovido - Quiz & Flashcards