Direktlänk till inlägg 30 augusti 2015

Missnöje föder missnöje

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2015 21:11

Den tredje och sista förvaltningschefen, Stig Olsson meddelade i torsdags att han lämnar sitt chefsförordnade för samhällsutvecklingsförvaltningen. Luften gick nog ur hos många i och med att beskedet kom via Ljusdals Posten, den lokala tidning som därefter publicerade en intervju med Stig Olsson. Han ser ingen tydlig förklaring till varför, men han berättar sin upplevelse om att delar av den politiska ledningen och kommunchef inte har förtroende för honom. Olsson lämnar en beskrivning på hans chefsroll i ett större sammanhang, än inåt i den förvaltning han leder och vikten av dialog.


Ledarskap handlar oerhört mycket om relationer vilket skapas bland annat genom samtal.

Stig Olssons citat handlar mycket om skadade relationer och bristande dialog. De andra förvaltningscheferna (omsorgsnämnden och utbildningsnämnden) har till uppgift att hålla dialog med nämnd och dess ordförande, men Olssons nämnd är Kommunstyrelsen och däremellan agerar kommunchef så kommunikation är en färskvara som bör hållas igång. Till Ljusdals Posten säger Stig: tidigare hade den politiska ledningen regelbundna träffar med ledningsgruppen där vi bollade saker. Nu är det inget sådant alls.


Han är öppen med sina åsikter den där Stig Olsson, men jag tror att många uppskattar hans ärlighet. Få uppskattar nog den situation som beskrivs, men Olsson bryter en tystnad som många verkar ha upplevt. Äntligen är det någon som säger vad den tycker och varför han lämnar sitt chefsuppdrag efter sex år.


Därefter släppte Ljusdals Posten via sin nätupplaga en ny artikel. Denna gång var det åtta röster från politiken. Några hade redan tidigare publicerats, men några var nya. Oppositionspartierna har fått samma frågor som majoritetspartierna och kommentarerna på att fem av sju chefer på en månad lämnar eller fått lämna sina uppdrag varierar. Men det är inte så mycket variation, det är många liknande svar från de styrande om att det inte är några som helst bekymmer för kommunen att detta sker här och nu.


Missnöje föder och göder missnöje.

Det är tunga nyheter som kommer till oss som bor, lever och verkar här i kommunen. Många av oss är även anställda i den organisation som nu figurerar i media, sociala medier och här på min blogg. Nyhetsflödet accelererar och det känns som att ”det blir bara värre och värre”. Det måste vända.


Jag som bloggare har inget ansvar för handlingarna och jag har ingen skyldighet att tiga om mina reflektioner. Det är knappast jag, kommunmedborgare eller anställda som ska komma med lösningarna på den rådande situationen.

Inte ens oppositionen har den uppgiften, men jag uppfattar att flera av dem jag pratat med, säger att nu får det väl ta slut på det här negativa spiralerna. Matas man med missnöje så skiter man till slut missnöje.


Harlad Noreús (Fp) är den enda av de sex rösterna inom det styrande Valliansen som öppet säger att ”vi måste sätta oss ner och resonera om det här”, ”när man tappar så många chefer blir det störningar i verksamheten, helt klart”. ”Det här är inte bra, det förstår ju alla”, citeras Noreús i LjP.

Han har förstått och han står för det.


Det är de styrande sex partierna som skall komma med lösningar. De är alla ansvariga för beslutet om att sparka Wikström, hanteringen och konsekvenserna av fulspelet. De innehar makten. Tillsammans.


Det går inte att framhålla en enskild persons handling när dessa innehar förtroendeuppdrag. Framförallt inte när de utgör kommunledning.

Trots att det är ohyggligt svårt att se någon partipolitik i behandlingen av Marita Wikström eller sparkningen av henne, så är det politiken som bär både ansvaret och hundhuvudet.


Jag såg att Marita Wikström själv har kommenterat artikeln med de åtta rösterna. Även hon, likt Stig Olsson är öppen med sina åsikter.

[Ja,  Lars Björkbom,  jag har sagt att jag inte har förtroende för den politiska ledningen och för min chef Claes Rydberg utifrån det sätt som man skötte min "avgång". Jag har under hela våren sagt till  ordförande Helena Brink att kommunledningen behöver fundera när man ska gå ut med min tjänst för att ha en ny chef på plats den 1/1 2017. Inte med ett ord har vare sig Helena Brink, Yvonne Oscarsson eller Lars Molin sagt att man varit missnöjd med mitt arbete. Man talar däremot med Leopold Stoltz och vill att han ska gå in som förvaltningschef, vilket han "skvallrar" för mig och blir då utskälld av ordförande. Jag är en prestigelös person och skulle ni haft ett öppet och ärligt samtal med mig hade vi löst situationen utan detta spektakel. 

Den turbulens som Laszlo nämner från i fjol, kan kanske handla om att jag kallade politikerna för fega. Det anser jag de vara när man inte fattar beslut om budget, vilket jag också diskuterat med Helena Brink flera gånger under året  och Lars Molin i somras till och med då kunde tillstå att det blev fel. Hade man fattat beslut den 8 oktober 2014 hade kanske omsorgens ekonomi sett något annorlunda ut. Valliansen hade till och med kunnat skylla nedläggningen av Björkbacka på socialdemokraterna. Jag vädjar till er politiker ta det ansvar ni behöver göra i denna situation. /Marita Wikström fd. förvaltningschef omsorgsförvaltningen]


Hade jag fått det här erbjudandet för ett halvår sedan hade jag nog tackat nej, sa förvaltningschef Lena Tönners Ångman till LjP när hon bekräftade att hon sagt upp sin tjänst i Ljusdals kommun.


Dessa tre röster vore viktiga i en extern utredning som Làszló Gönzci (Mp) föreslagit i media. Frågan är om de är skyldiga att medverka då två slutar…ja, det ska vara Stig Olsson då som har valt att bibehålla sin ”grundanställning”.


Tre chefstjänstemän och åtta politiker har yttrat sig.

Kommunalrådet Lasse Molin (M) kommenterar i samma anda som tidigare: ”jag ser ingen sammanhängande gemensam nämnare här. Sen ska vi jobba vidare med personalpolitiken och se vad vi kan göra för att det ska bli bättre”.

Informationschef Kjellander och hennes tjänstledighet kan vi nog hålla helt utanför det eventuellt sammanhängande gemensamma tror jag. Den tjänstledigheten kom verkligen in i ett större sammanhang och det har nog inget med de andra uppsägningarna att göra. Tror jag.


Lasse Molin bloggade förr i tiden, eller närmare bestämt under valrörelsen 2014. Där skrev han bland annat ”tyvärr måste kommunens personal, som invånare vänta in nästa mandatperiod för att personal långsiktigt ska få en god arbetsmiljö. Det kräver nämligen nya politiker som ordförande i styrelser och nämnder som förstår betydelsen av ordning och reda inom kommunen och som engagerar sig i personalfrågor. Politiker som vet vad det innebär att ta arbetsgivareansvar”.


På måndag (31/8) är det dags för sammanträde för kommunens fullmäktige. Jag kan ana att det kommer att bli frågor och svar kring det missnöje som uppenbarligen finns. Oavsett man vill det eller inte.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Ovido - Quiz & Flashcards