Alla inlägg under november 2012

Av Malin Ängerå - 18 november 2012 12:25

 


Vi kan alla göra skillnad.

Vi kan alla bidra till en bättre värld. Även till en sämre om det är det man vill.

Ibland löper vi risk att med tystnad förstärka den ena eller den andra riktningen. Man kan "råka" stödja den ena åsikten med sin tystnad.


Därför är det viktigt att säga sin mening. Att uttala det man tror på, det man anser, det man vill.

Att ta personligt ansvar för sin åsikt är så väl en rättighet som skyldighet, men framför allt så gör det skillnad. Dessutom är det inte en rättighet världen över.

Men i Sverige - i mitt land - så är det det.


Jag vet att vårt engagemang gör skillnad. Jag är Socialdemokrat och vi är drygt 100 000 partimedlemmar, i alla Sveriges kommuner som brinner för rättvisa.

Jag är en av oss.

Socialdemokratisk politik syftar till att skapa ett inkluderande samhälle där alla ska kunna vara med. För oss är detta en självklar värdegrund, men vi delar den inte med alla i Sverige. Därför är det viktigt att de som delar vår åsikt också tar ansvar för den.


Den senaste veckan har SD fått kraftig kritik, med all dess rätt, för de publicerade filmklipp som sprids över landet med unga män i kostym. Rustade med järnrör och med munnen full av rasistiska åsikter sprider de sitt hat och de har allt fokus på makten. Det är dit de vill.

De vill ha all makt i Sverige. Det som jag säger är mitt land.

Det är även deras land, men jag vill verkligen inte att de ska företräda Sverige utanför Sveriges gränser och jag vill inte att de med deras politik och enorma hat ska få styra landet och leda oss.....undra vart?


Vad tror Du?


Aftonbladet har kampanjen "det här är mitt land" och se vad många som aktivt väljer att göra skillnad!

Det är en bra start, att bara säga; "det här är mitt land" - att på så sätt visa att jag ställer mig inte bakom järnrör och rasism. Jag står upp för ett samhälle där människors lika värde har en betydelse. Årets alla 365 dagar, i skolan, på jobbet, på bussen, i affären, hos arbetsförmedlingen, på kvällskursen, i fotbollslaget, på nätet... behövs människor som vill skapa ett inkluderande samhälle där alla ska kunna vara med. Syns vi inte - finns vi inte. Då finns risk för att unga män med järnrör och munnen full av rasistiska åsikter får ett tyst stöd, vilket bevisligen tar dem till makten.

De sitter redan i Sveriges riksdag.

Jag vet att det finns andra alternativ. Om du så inte är socialdemokrat - visa vad du står för och gör skillnad.


Det är oerhört viktigt. Varför?

Jo, för det här är vårt land och det är av ytterst stor vikt vilken politik som ska leda landet.

Klicka på bilden här nedan och kolla in alla fina hälsningar från svenskar runt om i landet.

TACK till alla er.


 


Av Malin Ängerå - 15 november 2012 16:49

”Att det här har kommit fram är bra, men det betyder ju inte att det finns mindre rasism i Sverige i dag än det gjorde för två dagar sedan, säger komikern Soran Ismail.


Den så kallade ”interna SD-filmen” som expressen.se publicerade skulle kanske ingen utomstående någonsin få se. Jag säger ”kanske” för jag kan inte påstå att jag är trygg i den tanken, att filmen skapades med syftet att den skulle vara just intern. Att en SD:are filmar en annan SD:are, som agerar som filmen bevittnar, borde ha ett klargörande syfte och vi får kanske en förklaring inom snar framtid? Att ”skandalfilmen” har fått en rasande fort spridning på nätet och i media är vi väl medvetna om, men tänk om viss spridning kommer ur ett SD-initiativ av att befästa partiet ytterligare genom ökad extern kritik?! Det vore i linje med den martyrroll de otäckt och tyvärr framgångsrikt odlar. Det vore ett extremt exempel på ett extremt beräknande.

Har vi börjat att vänja oss med deras strategiska utspel? De plockar tydligen poäng med uttal om att de vill skära ner kostnaderna för SFI och istället satsa 20 miljoner på hemslöjd. De utnyttjar orättvisor i ett ojämlikt klassamhälle för att växa som parti. För de är, på riktigt, ett parti i den svenska riksdagen. 365 dagar om året i drygt två år till har de tillgodo på förtroendetiden denna mandatperiod.

SD har ett mål och de vill ses som en innovativ tredje väg, mellan traditionell vänster och höger i den svenska politiken. De går framåt i opinions­mätningarna.


För mig är det obegripligt.

Nu är det dags att ständigt våga kalla saker för sitt rätta namn! Dagens begreppsförvirring måste upphöra, det är dags att börja benämna SD korrekt i det offentliga samtalet.

Sverigedemokraterna är ett fascistisktparti i Sverige.

”Fascismen delar inte på makt, fascismen vill ha makten själv. Fascismen har alltid underskattats, men fascismen får aldrig underskattas. Vi har gått in i en ny fascistisk era, men har hist­oriska erfarenheter att dra nytta av inför denna nya tid. Om vi – denna andra gång – vågar se den svartbruna ideologin rakt i ansiktet”. /Henrik Arnstad, historiker och journalist.


Här sprider jag vidare från expressen.se Klicka HÄR



Ovido - Quiz & Flashcards