Alla inlägg under februari 2012

Av Malin Ängerå - 27 februari 2012 12:43

Myt 1: Det pågår en massinvandring, om några årtionden kommer svenskar att vara i minoritet i sitt eget land.

Påståendet är direkt felaktigt. I dag är knappt 15 procent av befolkningen född i ett annat land. Statistiska Centralbyrån räknar med en liten ökning i framtiden, andelen beräknas öka till 18 procent 2050.

I grunden bygger myten på att personer med utländsk bakgrund aldrig blir svenskar och att det skulle vara ett problem om människor har en bakgrund i ett annat land. Det är också värt att notera att den enskilt största gruppen invandrare 2010 var hemvändande svenskar, som stod för en femtedel av invandringen.

BEFOLKNINGSPROGNOS FRÅN SCB

 

Av Malin Ängerå - 27 februari 2012 09:44

Just nu sitter vi i en aula och vi ska diskutera integration i Ljusdals kommun. "Vi" är politiker, kommunala tjänstemän, arbetsförmedlingen, polis, ideella föreningar och privatpersoner.

Det här blir ett mycket intressant samtal hör jag redan nu!

Av Malin Ängerå - 24 februari 2012 10:21

Det är på tok för tidigt att tala om våren som om den vore här nu. Det är faktiskt bara februari och sportlovsveckorna runt om i landet är bara i startläge. Framåt slutet av mars, början av april - ja, då finns det befog att prata om vår värt namnet.

Lika förtidigt är det att säga att vindrarna långsiktigt har vänt för socialdemokraterna. Helt klart så känns det oerhört skönt att läsa att partiet ökar och ökar. Här är senaste mätningen av "Löfven effekten", men helt klart så kan det plötsligt stanna upp.

Dock så är jag så starkt övertygad om, att socialdemokraternas ideologiska värdegrund matchar så många fler medborgare, än vad som syns i mätningar och fram för allt vid det senaste valet! Ibland undrar jag om det finns människor som inte vågar säga att de instämmer i sossarnas politik och i så fall, vad är det som gör att man inte vågar?! Jag har väldigt svårt att tro att människor anser att det är okey att bara se om sitt egna hus. Att man gläds över att man fått skattesänkningar och att man inte funderar på, på vems/vilkas bekostning det sker på? Att rika kan bli rikare men till en bekostnad av att skolan och vården får mindre medel. Är det verkligen okey för oss svenskar?

Att sänka restaurangmomsen kan inebära att vi kan äta några kronor billigare på restaurang och grundtanken var att det skulle ge fler arbetstillfällen. Hur det har blivit med det sistnämnda synar jag och angående restaurangbesök ställer jag frågan. Hur många familjer har råd att gå ut och äta och hur ofta gör de det i så fall? Den som har en stor hushållsekonomi är kanske på restaurang varje lunch och de käkar kanske flera middagar ute på lokal. De här människorna får en något lägre veckoutgift vad det gäller sina matvanor, men de hade säkert pengar att betala hela notan från början.

För ensamstående föräldrar, singlar, pensionärer, studenter eller familjer med låg inkomst så spelar kanske inte den sänkta restaurangmomsen någon roll?! De har ändå inte pengar till att käka ute. Vem gynnas då av skattesänkningen?

Blev det fler i arbete?

Blev det lägre skatteintäkter till Svergies alla 290 kommuner..?

Av Malin Ängerå - 21 februari 2012 11:05

Här är kristallbucklan som jag fick när jag vann Region Gävleborgs tävling "Världens modigaste politiker" i oktober 2011.

 

I skålen fanns det massor av "pepplappar" där ungdomar och vuxna har skrivit små budskap till mig, som passar utmärkt att läsa när man behöver fylla på sig själv med energi. Idag skiner solen så vackert genom mitt kontorsfönster och här inne sitter jag - är dessutom förkyld, men så gnistrade det plötsligt i kristallkronan och jag kom på att JUST NU ska jag sätta mig och läsa alla fina ord.

Tack till alla som just idag bidrog med kärlek, värme och energi som jag kände då jag läste lappar från ett minnesvärt projekt!

 

FRAMTIDSBOXEN och Region Gävleborg i ett fantastiskt samarbete med unga medborgare och länspolitiker 2011.


Av Malin Ängerå - 20 februari 2012 21:15

Har varit på ett föredrag ikväll som handlade om möjligheter att bygga en multiarena i betong. En nystartad förening, med de flesta under 30 år och med skateboard som deras gemensamma intresse höll i föredraget. Mycket proffsigt och fräscht måste jag säga. Kolla in föreningens hemsida: LJUSDALS BETONGPARK

Kommunens slogan är "I Ljusdal är det möjligt" och jag kan bara instämma   

Av Malin Ängerå - 19 februari 2012 08:33

...men lever han som han lär??!

Alex Schulman beskriver det med huvudet på spiken!


Av Malin Ängerå - 17 februari 2012 11:06

Det gnistrar i snön av solens strålar och det känns att vårvintern är på ingående. Det är en härlig period som börjar nu och jag tror att många ser fram emot kommande sportlov. Att bo och leva i det vackra Hälsingland har verkligen sina fördelar och då tänker jag närmast på tillgängligheten till naturen. Närheten till skog och sjö är ett lyx och det höjer livskvaliteten. Jag hoppas att solen visar sig lika härligt i morgon lördag, som idag och då kan jag lova att det finns stor möjlighet att det blir fullt med folk på sjöarna. Vårvinterdagar är som en C-vitamininjektion för själen och det är kanske den bästa årstiden av alla.

Jag ska snart åka till Radio Ljusdal och berätta om vad Arbetarepartiet socialdemokraterna vill göra med Stenegård i Järvsö. Därefter ska jag starta nedräkningen till att denna arbetsvecka skall läggas till handlingarna.

Av Malin Ängerå - 16 februari 2012 07:00

Vikten av att ge eleverna en inre motivation.

Dagens uppmaning: Kolla in den här och begrunda!

Ovido - Quiz & Flashcards