Alla inlägg under maj 2013

Av Malin Ängerå - 27 maj 2013 10:07

Förra veckan handlade mycket om möte med unga och jag är ju övertygad om att unga är en resurs i samhället. Media bevakade händelserna i Stockholms förorter och jag blir blev beklämd och berörd av det som hände. Och det händer fortfarande, än ser vi inte slutet av den frustration bland unga medborgare som nu har uttryckts.

Man kastar inte sten, man eldar inte upp saker.

Det bästa verktyget och i särklass den bästa metoden är dialog. Att samtala.

Ord kan generera krig. Ord kan generera fred.

Lyssna på de unga och samtala. Jag är övertygad om att ungdomar är bra att ha med i problemlösningar. Våga ge dem chansen!


I förra veckan fick jag förmånen att följa med två elever på Slottegymnasiet och se hur deras skoldag kan vara. Ett fantastiskt fint bemötande fick jag uppleva av både elever och lärare. De har verkligen tillsammans skapat ett schysst klimat. Det är viktigt tycker jag att alla känner att "det här är vår skola". Den känslan förmedlade alla till mig och det kändes bra.


Jag fick även vara med och dela ut ett stipendium till en 23 årig ung kvinna för hennes exceptionellt fina prestation i hennes socionomutbildning. Hon hade läst via distans och stipendiet var för årets distansstudent i Hälsingland.

Roligt var också att 22 elever i Hälsningalnd hade ansökt om stipendiet. Att läsa på distans är verkligen ingen sämre variant ska ni veta! Distanseleverna har över lag  mycket fina resultat och studieformen ger människor, framför allt i glesbygdkommuner stora möjligheter.


Under förra veckans slut var jag inbjuden till en kommunal förskola i Järvsö där man firade att förskolan hade fått certifierad Grön flagg. Det var jättetrevligt och det kändes lite som att sommaren redan var här. Föräldrar och barn satt ute i gröngräset och hade pic nic. Barnen bjöd oss på ett hejdundrande musikuppträdande där Sean Banans "copacabanana" dånade över de blågröna bergen.

Guidande elever mötte jag på fredagen i Hamra nationalpark och tänk vilka duktiga elever vi har! De välkomnade oss besökare vid alla de olika stationerna och de berättade om parken, naturen och dess historia på det bästa tänkbara sätt. Det blev verkligen ett fint avslut på en bra vecka för mig.


Nu är det måndag igen och en ny vecka med nya möjligheter har precis börjat.

Jag kommer att ta varje möjlighet som erbjuds :)


Lägger avslutningsvis ut min favoritbild som är så talande:  

Ovido - Quiz & Flashcards