Alla inlägg under juli 2012

Av Malin Ängerå - 22 juli 2012 13:01

En dikt tillskriven Friedrich Gustav Emil Martin Niemöller. Texten har funnits i flera olika varianter, och det är ifrågasatt huruvida den skrevs av Niemöller själv. Den publicerades först 1955 och Niemöller berättade 1971 att han inte var säker på vilka grupper som ingick i den ursprungliga formuleringen, men han föredrog versionen där kommunister, fackanslutna och judar nämns i tur och ordning.

Här är dock en längre version av dikten som idag, ett år efter massakern på Utöya är högaktuell och tänkvärd. Hur vill vi att vår värld ska vara att leva i?


"Först förföljde de kommunisterna,
men jag protesterade inte
för jag var inte kommunist.

Sedan förföljde de fackföreningsfolket,
men jag protesterade inte
för jag var inte fackföreningsman.

Sedan förföljde de judarna och zigenarna,
men jag protesterade inte
för jag var inte jude eller zigenare.

Sedan förföljde de de homosexuella,
men jag protesterade inte
för jag var inte homosexuell.

När de sedan förföljde oss,
fanns ingen kvar som kunde protestera."

   

Utöya, Norge


Av Malin Ängerå - 20 juli 2012 11:26

Jag har har följt en TV-serie på svt som jag anser var makalöst bra. Det här borde ha sänts på bästa TV-tid och jag tror att många har "missat" serien då det sändes samtidigt som populära Allsång på Skansen.

Programmen handlade om sex australiensare med förutfattade meningar och rasistiska åsikter får känna på livet som flykting.

De ger sig ut på en livsfarlig resa för att prova på livet som  flykting. De har förutfattade meningar och rasistiska åsikter om flyktingar som söker asyl i Australien. De fråntas sina plånböcker, mobiltelefoner och pass och  tvingas leva som flyktingar i en månad. De får gå ombord på en läckande flyktingbåt, utsätts för polisens räder mot flyktingar i Malaysia, de får bo i ett flyktingläger i Kenya och till sist befinner de sig i krigszoner i Kongo och Irak.

En av dem är fd socialarbetare, en militär, en ung arbetslös..... Frågan är om resan kommer att förändra dem och deras syn på flyktingar?

Passa på att kolla in svtplay och se denna miniserie i tre delar som är ett mycket intressant projekt där okunskap blir kunskap.


http://www.svtplay.se/video/163247/del-1-av-3


 


 
Av Malin Ängerå - 19 juli 2012 08:15

“- Jag är inte rasist, men...”


Vi lever våra liv till stor del digitalt och medier är en stor och naturlig del i många

människors sätt att uttrycka sig och kommunicera med varandra. Diskussioner som tidigare

skett privat bakom stängda dörrar sker nu på nätet. Det gör också att vardagsrasismen blir

mer påtaglig.

Vem som helst kan uttrycka rasistiska eller nedlåtande kommentarer angående
invandringsfrågor på internet och ofta sker det i anonymitet. Även om "nättrollen" skriver mängder med inlägg, så är de en liten klick människor - men de är jäkligt aktiva, men de är inte representiva.

 

Den 14 juli 2012 blev en mörk dag i Hälsinglands Bollnäs.


Då handlade det inte om vardagsrasism på internet. Nej, då skedde det live, fysiskt genom att den främlingsfientliga gruppen Nordfront ställde sig på Brotorget med snaror kring halsarna och uppmanade lyssnarna att “konfrontera samtliga som håller det påtvingade mångkulturella djävulssystemet under sina armar”. 

Det var en liten grupp och det är viktigt att komma ihåg, att de är en liten grupp och de har få anhängare. Den lilla gruppen sprider hat och det är det som förenar dem.

Den här lilla gruppen får aldrig vinna!

Högerextrema krafter får aldrig överta tolkningsföreträdet.

Det måste vi andra ta ansvar för. Vi vet bättre.

 

Tre 17-åriga tjejer från Bollnäs har tagit initiativet att arrangera en manifestation mot rasism utifrån Nordfronts intrång på Brotorget.

De skriver på Facebook: "Vi har blivit trakasserade och hotade av vuxna människor.../... Vår enda önskan är att hålla en fredlig manifestation, och vi vill understryka att vi välkomnar alla som inte beter sig kränkande, förolämpande eller våldsamt mot någon - oavsett politisk ställning, hudfärg eller familj".


Under de senaste dagarna har de blivit hotade och trakasserade! Jag ser dem som tre modiga tonårstjejerna som tog initiativ till en manifestation mot rasism. All heder åt tjejerna.

På min Facebook sprider jag uppmaning till andra att publicera detta urklipp: "Med anledning av den planerade antirasistiska demonstrationen i Bollnäs, har de tre 17-åriga tjejerna som tagit initiativet, blivit angripna av "de nationella". Bl.a har den nazistiska sajten "nationell.nu" hängt ut en av tjejerna med anledning av hennes judiska börd. Genom att dela denna statusuppdatering visar jag mitt stöd till de tre starka tjejer som haft modet att stå upp mot rasism och intolerans och att jag är en av dem som för kampen vidare. Manifestationen är flyttad till den 25e augusti".

Det uppmanar jag alla som hellre vill se en värld med kärlek istället för hat.

En uppmaning till er alla som vägrar att tillåta att högerextrema krafter får överta tolkningsföreträdet.

Till er som vägrar att låta den här lilla gruppen med hatande människor få övertag.


Jag rekommenderar er alla att läsa Alex Bengtssons krönika: "Stoltenbergs tal borde gälla även i Bollnäs" (klicka på raden)

Jag rekommenderar er alla att läsa EXPO´s rapport om vardagsrasism på nätet (klicka på raden)

Jag rekommenderar er alla att läsa Ledarredaktionens ledare på helahelsingland.se  (klicka på raden)


Jag rekommenderar er alla att ta ställning.

Jag kommer att stå på Brotorget i Bollnäs den 25e augusti 2012. För jag är mot rasism och jag tror på allas lika värde.


 
 



Av Malin Ängerå - 11 juli 2012 13:39

Psykolog: Bortskämda barn blir ofta olyckliga som vuxna

Sluta behandla era ungar som kungar

Föräldrar som till varje pris ­försöker undvika att barnen blir ledsna kan få barn som har svårt att hantera kriser och motgångar senare­ i livet...


Läs hela debattartikeln här. Det är en tänkvärd text. (klicka på raden)


Av Malin Ängerå - 8 juli 2012 22:19

 

Den här mannen känns stabil, trygg och viljestark.

Med Stefan Löfven har vi verkligen fått en bra ledare i det Socialdemokratiska partiet.

Har du inte hört hans tal från Almedalsveckan, så tag och gör det!

Klicka på raden HÄR. Höj ljudet och luta dig lugnt tillbaka och inspireras   



Skapa flashcards