Direktlänk till inlägg 28 augusti 2015

-Men det ska gå. Det måste gå, säger han.

Av Malin Ängerå - 28 augusti 2015 07:02

Kommunchefen har hävdat att det var en felsägning då han på den planerade presskonferensen meddelade att han såg det som ”jättekul” att han även skulle utses till tf socialchef. Vissa saker fastnar lättare hos folk och den meningen har liksom kommit för att stanna, mer än tolkas som felsägning. Dock har kommunchefen lämnat den inställningen och gått över till ” men det ska gå. Det måste gå”. Men nu omfattar hans arbetsuppgifter även att agera informationschef. Jag är inte så säker på att det går – trots att han hävdar att det måste gå. Måste vaddå, tänker jag.

 

Igår kom ytterligare ett tungt besked för Ljusdals kommun som har tre stora förvaltningar.

Det Ljusdals kommun inte har är tre förvaltningschefer.


Igår meddelade Stig Olsson, samhällsutvecklingsförvaltningens chef att han lämnar sitt chefskap på egen begäran. Precis som Lena Tönners Ångman, utbildningsförvaltningens chef.

Hon i måndags och han på torsdag – på samma vecka. Däremellan beviljades informationschefen tjänstledig för studier.


Lasse Molin säger att man måste skilja på situationen. För kommunalrådet är det en rad beslut som sammanträffar i tid och skapar den här situationen. I klartext säger han att det handlar om enskilda händelser med enskilda tillfälligheter. Att det nu är fem chefer som lämnar och två chefer som väljer att inte kliva på, vill inte kommunalrådet se som en helhet. Oavsett vilket tittarperspektiv han har, så har han det yttersta personalansvaret i vår kommun.


Tidigare i bloggen har jag gjort en fem i topp lista över motsättningar i kommentarer från kommunledningen. Det är dags igen att begrunda vissa uttalande.


Kommunalrådet efterlyser action

Kommunmedborgare orkar inte med mer action från kommunledningen

 

Lena Tönners Ångman har fått ett kanonjobb

Lena Tönners Ångman är förvaltningschef på hemmaplan och har tackat ja till rektorstjänst i Gävle

 

Informationschefen skulle redan i nyåret gå på tjänstledighet så detta är icke någon nyhet

Fram tills kommunen har löst hennes frånvaro som man haft över åtta månader i sin vetskap,  går kommunchefen in som tf informationschef

 

Men jag är övertygad om att vi kommer att hantera den här situationen, säger kommunalrådet

 

En hel befolkning funderar på hur f-n det ska bli nu då?

Att vi plötsligt skulle stå utan chefer håller jag absolut inte med om, säger kommunalrådet

No shit Sherlock Holmes, säger jag



Med allt som nu har hänt så kan jag tro att Valliansens samlas allt oftare och att knakningarna dem emellan börjar höras allt högre och högre. Vem är nästa att gå? Vem ska offras?

Jag tror att nästa grej blir en politiker avsägning samt att kommunchefen hänger löst på galgen. Ty, något radikalt förväntas hända.


Sedan är jag inte så övertygad om att det blir busenkelt att finna interna lösningar vad det gäller tillfälliga chefsglapp eller engagemang hos dem som är kvar.

Hur ser egentligen lösningen ut för personalchefens framtid – vad ska hon arbeta med? Blir det ett glapp på chefsposten? Vad ska Marita Wikström göra i höst? När slutar skolchefen? Hur går IFO-chefsrekryteringen? Vem är chef över försörjningsstödet som är en av omsorgsnämndens viktigaste verksamhet att följa upp? Vad säger näringslivet om det som sker och inte sker i kommunledningstoppen?

Frågorna är många och blir allt fler. Om några veckor har vi säkert ett nytt gäng frågor, för än är nog inte sista potatis satt.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Skapa flashcards