Alla inlägg under juni 2013

Av Malin Ängerå - 8 juni 2013 09:29

Verkligheten kan beskrivas på många sätt. Alltid intressant att iaktta tycker jag. Det gäller att spana in fakta för att bilda sig en uppfattning. Jag hävdar att man inte kan ärva en åsikt - den måste man aktivt arbeta för att äga.


Den nu rådande regeringen har sedan tillträdet 2006 arbetat konsekvent för att ”öka incitamenten att arbeta”. Regeringen har kallat det för arbetslinjen.

Hur ser resultatet ut för den linjen då? Vad är effekterna?


Regeringens arbetslinje utgår ifrån antagandet att människor låter bli från att arbeta eftersom de får så mycket pengar från försäkringssystemen. Föga förvånande har beroendet av försörjningsstöd ökat sedan 2006 till följd av försämringarna i försäkringssystemen för arbetslösa och sjuka.

Det är en effekt av regeringens arbetslinje.


Marknadsföringen av arbetslinjen skulle kunna ha varit ”vi vill skapa ett samhälle med större inkomstskillnader”. Det mest ärliga vore om statsminister Reinfeldt levererat budskapet ”vi vill göra det ännu sämre för de sämst ställda”, för det är i princip vad Reinfeldts regering har gjort och med all sannolikhet vill fortsätta att göra.


Aftonbladet presenterar mycket intressanta uppgifter om svenska folkets syn på inkomstklyftor, rikedom och fattigdom i dag. Aftonbladet bad United Minds att ställa frågor till svenskarna om fördelningen av landets samlade privata nettoförmögenhet på 5 500 miljarder.

Vi i Sverige tycker att klyftan mellan rik och fattig ska minska, men samtidigt är klyftorna mycket, mycket större än vad vi tror.

Vet vi hur det verkligen ser ut?

Här ges vi möjlighet att bilda oss en uppfattning. Klicka på bilden:

 





Av Malin Ängerå - 6 juni 2013 08:28

Så är den här, Sveriges Nationaldag och även svenska flaggans dag. Den blir vad vi gör den till.

För min del blir det ingen folkdräkt, men det beror på att den är sydd i en mindre upplaga av Malin och att jag helt enkelt har blivit för tjock för att kunna bära den på kroppen. Dock blir det finkläder av något slag.


Jag kommer att medverka med tal i firandet på Ljusdals vackra hembygdsgård. Jag tror att det kommer att bli trevligt och hembygdsföreningen har gjort ett lättsamt fint program för eftermiddagen. Dunderduktiga Djara Erlandsson ska sjunga och det längtar jag till att få lyssna på, för det var ett tag sedan jag fick den möjligheten. Kajsa Blank ska förgylla arrangemanget med vår nationalsång och det kan säkert få pälsen att resa sig i ren njutning.

Lovisa Mickelsson kom igår hem till Hälsingland för att vara dagens konferencier och jag vet att hon kommer att skapa en känsla av välkomnande för oss alla som kommer dit.

Kvinnlig fägring ser det ut att bli, om så det kommer att förekomma en och annan man i arrangemanget. Ung dominans blir det definitivt i dagens program. Jag tillhör de äldre i sammanhanget och det känns helt rätt.


Nationaldagen firas runt om i kommunen och landet. Några firar den kanske inte alls. Man väljer så klart själv.

Jag är så oändligt tacksam för att leva i ett land som männsikor kommer till, snarare än ett land som människor flyr ifrån. Den svenska flaggan är symbol för demokrati och jag tänker aktivt fira den idag.


Önskar alla en fin dag - oavsett vad man gör med den.


       


Ovido - Quiz & Flashcards