Direktlänk till inlägg 7 augusti 2015

De är alla ansvariga för beslutet, hanteringen och eventuella konsekvenser av fulspelet.

Av Malin Ängerå - 7 augusti 2015 00:05

Fredag morgon.

Känslan av nedstämdhet har övergått till ren och skär ilska, efter fulspelet där den politiska ledningen och kommunchefen i onsdags storkallade till presskonferens, där de sparkade en förvaltningschef inför oss alla. När jag skriver ”alla” så är det i alla fall mångt många fler än oss drygt 18 000 medborgare i Ljusdals kommun.


Från att överrumplas av denna oacceptabla hantering av en anställd, där även 1 600 kommunanställda berörs på något sätt och ett helt samhälle lyfter på ögonbrynen, har min frustration ökat ytterligare.


Jag har lyssnat på radiointervju och sett webbintervju med den fockade Marita Wikström. Radiointervjun genomför hon med bravur – trots att det brister för henne då hon talar om hennes förtroende för hennes medarbetare. Det är en av de ärligaste intervjuer jag har lyssnat till.


Jag har lyssnat på radiointervjuer, läst tidningsartiklar och sett webbintervjuer med dem som har ansvar för arbetsmiljön för samtliga anställda i kommunen, dvs den politiska ledningen som består av M, V, C, Kd, Fp och delar av forna Srd. Dessa sex partier utgör majoritet och är dem som styr samt leder kommunen. Det kan kanske lätt uppfattas som att det är Mohlin (M) och Brink(C) som tillsammans med kommunchefen är dem som inför media sparkade socialchef Wikström.


Samtliga partier i majoriteten står bakom agerandet. De är alla ansvariga för beslutet, hanteringen och eventuella konsekvenser av fulspelet.

De innehar makten. Tillsammans.


Jag kan mycket väl tro att det finns stora svårigheter till att styra en kommun genom en sexpartikonstellation, men det beslutet bär dem själva.


Att avsätta en förvaltningschef borde vara välförankrat i en kommunledning.

”Jag har inte alls varit med i processen kring att hon fått sluta, så jag ska ringa runt och höra vad tusan det är som hänt här på slutet”, säger Harald Noréus (Fp) i Ljusdals Posten.

”Har man en chef som inte lyckas med ekonomin så byts man ut, så fungerar det i alla företag också”, är Lars Björkboms (Kd) kommentar och jag undrar vilka ideér Kd yrkade på budgetsammanträdena.

Varför inte Johnny Mill (vet inte vad hans nybildade parti heter efter kraschen av Srd) har uttalat sig vet jag inte, för det är som sagt sex partier som har ansvar för detta.

Vänsterpartiets Oscarsson uttalar sig om att det ekonomiskt blöder inom omsorgen och hon står fast vid att lösningen är att plocka bort Marita Wikström.


Brink (C) skrattar till på den nu berömda presskonferens som hon själv varit med och planerat. Plötsligt begär hon ordet (på sin egna pressträff) och talar om att det här med att Marita ska sluta, inte innebär något sjunkande skepp. Jag fick känslan av att hon ville förminska reaktionen från reportern som ställer sina journalistiska frågor. Man skulle kunna tro att hon ville dra ned på den stora trumman de precis hade trummat på. Den ”stora förändringen på omsorgsförvaltningen” var att sparka den kvinnliga ledaren och där satt Brink och påstod att det näst intill inte skulle märkas. Så märkligt.


Men det som gör mig mest förbannad är de uttalanden som låter som välgärningar. Som när Brink säger i webbintervju till helahalsingland.se att hon vill skona Marita Wikström från att arbeta.

Flera gånger sägs ”Marita har inte förtroende”, ”Marita har själv sagt”, ”Marita har kanske inte”, ”Hon verkar ha tröttnat, så då är det bra att hon får sluta, att hon får som hon vill”…

Man försöker få de att låta som om denna behandling är Marita Wikströms egna önskningar.


”Politiken har lyssnat på förvaltningen, men de har kanske inte lyssnat på oss”, sa Brink (C) under onsdagen.

Jag undrar hur lyhörd man har varit?

Jag har inte läst in, har inte hört att Marita Wikström har bett om att få gå med omedelbar verkan utan någon som helst delaktighet och på det sett kommunledningen valde att göra.


Det jag hörde hösten 2014 var en arbetsgivarlojal cheftjänsteman säga:

när mitt förordnande går ut i december 2016 så är jag inte aktuell för någon eventuell förlängning. Kommunen bör planera för att det då sker ett byte av socialchef.


Det är min upplevelse och jag ser det som klokt agerat, ansvarsfullt och ärligt. Marita gav kommunchefen ett schysst försprång till att sköta detta chefsbyte på ett föredömligt sätt.


Men hon fick sparken – återtogs av M,V, C, KD, Fp och Srd. Sedan vet vi vad de gjorde i onsdags.


Hon sparkades på grund av bristande förtroende, men under presskonferensen uttalas att man har förtroende för henne. Jag undrar mer om Mohlin (M), Oscarsson (V) och Brink (C) har förtroende för kommunchefen? Eller är det han som styr dem? Kommunchefen fick igenom den spark han gav och fick backa på i höstas.


Jag blir riktigt orolig när förtroendevalda politiker från majoriteten säger att ”hon ville ju själv sluta så då är det väl bäst att släppa henne”. För om de verkligen fått uppfattningen om att det här är Maritas ord och önskan så är jag rädd för att någon har lurat i dem härsken gammal olja.


Har de aldrig funderat på om inte Marita Wikström har förmåga att själv sluta som socialchef om hon akut ville det?


Det verkar som om de sex partierna litar blint på varandra, trots att de tydligt påvisat brist i delaktighet och samverkan internt i kommunledningen.

Har man sagt en sak tillräckligt många gånger, så kan det kanske bli en sanning, men stå upp för era dumheter och skyll för farao inte på att ni gjort Marita Wikström en god gärning  - när ni istället bjöd oss alla på en föreställning i smaklöst arbetsgivaransvar och riktigt taskigt bemötande.

Var även beredd på konsekvenserna, ty ni har med er takpinne visat hur ni vill ha det.


 
 
Ingen bild

Helsing

7 augusti 2015 09:01

word Malin!!

 
Ingen bild

Marléne

7 augusti 2015 09:16

Bra skrivet Malin!!

 
Ingen bild

Ove Hansen

7 augusti 2015 12:31

Mycket bra skrivet, Malin. Det de håller på med är långt över gränsen, maktmissbruk näst intill.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Ovido - Quiz & Flashcards