Direktlänk till inlägg 21 september 2014

"Vi har röstat och visst blev det knepigt, men vi har gjort vårt. Nu är det er tur. Ta ert ansvar!"

Av Malin Ängerå - 21 september 2014 12:28

Alex Schulman är uppkäftig i sin krönika, men hans hårda kritik grundad på hans analys av det politiska läget, lägger sig helt korrekt på den redan utrullade röda mattan. Tror att många läsare nickar instämmande när de läser Schulmans kolumn som publicerades idag - precis en vecka efter valet.

"Supervalåret 2014" var benämningen då kyrkoval, EP-val, riksdags, landstings- och kommunval skulle ske under en komprimerad tidsperiod. Alla valrörelser och val är nu över.

Kvar står en befolkning som inväntar politikens förmåga att finna hållbara vägar.

Kvar står partiledare som har ett större ansvar än över sin egna lilla partibok.


Journalisten och författaren Henrik Arnstad säger i Hälsingetidningarna att:


"vi har en tid av barbari framför oss.

Det som händer nu är att vi håller på att överge principen

om alla människors lika värde, det som den liberala demokratin bygger på."


Det är exakt det, som gör att bildandet av en ny regering för fyra år är en mindre problemlösning än det nationella framtidsproblem som kan komma senare. Här gäller det att ta ansvar nu, men framförallt för framtiden som är än längre bort än mandatperiod 2015-2018.


87% av landets röstberättigade värnar ännu om den grundläggande principen.

13% har valt att ompröva lagtexten som beslutas av Sveriges riksdag. Alla SD:s ja-sägare har inte detta för ögonen och flera hävdar med bestämdhet att de inte har några som helst rasistiska tankar. "Verkligheten", "sanningen" - det facto är att SD:s ja-sägare har röstat upp ett parti med nynazistiska rötter. Till riksdagen, till landstingen och i kommuner.


Om alla övriga partier har misskött debatten mot Åkessons Sverigedemokrater, så får inte bildanden av nya kommunledningar, landstings- och regionledningar och en ny regering inte misskötas med samma metod.


Under denna vecka har milslånga artiklar och andra texter publicerats. Jag bloggade om detta dagarna efter valet och blev en aningen överraskad av den enorma respons som jag fick.


När jag idag läser Alex Schulman så är jag en som sitter och nickar instämmande. Men det är kanske lätt för mig som socialdemokrat som hejar på Stefan Löfven att göra?

Frågan är vad de som företräder andra partier gör och tänker.

Valresultatet är en utvärdering som bör hanteras med stort förstånd, med den största ödmjukhet och med fokus längre bort än de första kommande 1460 dagarna.


 

Alex Schulmans krönika, klicka HÄR

Fredrik Virtanen krönika, klicka HÄR



 
 
Kalle S.

Kalle S.

21 september 2014 18:14

Ja nu gäller det att vi alla hjälps åt.

http://simmacyklaspring.bloggplatsen.se

Malin Ängerå

21 september 2014 19:36

God kväll Kalle och tack för ditt inlägg. Jag läste ditt blogginlägg och nickade även instämmande till din text.
/Malin Ängerå

 
Ingen bild

Marie-Louise Åström

24 september 2014 07:17

Jag hoppas att sunt förnuft får råda i kampen mot intolerans, och till och med nazism. Huvva!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Ovido - Quiz & Flashcards