Direktlänk till inlägg 17 september 2014

Jag ska inte vända dig ryggen. Jag kommer att möta dig på den politiska arenan.

Av Malin Ängerå - 17 september 2014 18:20

Okey, Benny Bergström nu är det dags för dig, som Sverigedemokraternas förste man i kommunen att ta ansvar i och för Ljusdals kommun. Jag har hört dig ett par gånger prata om vikten av att ha bra fiskevatten i vår kommun. Du har lyft upp fisket som ett av dina politiska favoritområden i din strävan att komma till makten.

I söndags fick du och ditt SD ytterligare makt.

Ni har idag fem av kommunfullmäktiges (KF) 41 mandat.

12,1% är ditt partis mandat, men ni har 100% ansvar för kommunens väl och ve. Så är spelreglerna.


Den nu kommande mandatperioden så kommer du att ha fyra partikompanjoner vid din sida. Ni, liksom jag och de andra i KF ska ta ansvar för ekonomi, kvalitet och utveckling för samtliga kommunmedborgare och andra som lever inom Ljusdals kommuns ansvarsområde.

Jag har personligen väldigt svårt att se respektfullt på er politik. Jag anser att ni för en politik som delar upp människor i ”vi” och ”dem”. Jag vill inte på något som helst sätt ingå i ert ”vi” i era samhällsvisioner.


Här skriver jag nu ett öppet brev till dig utifrån ditt företroendeuppdrag. Jag vet att du läser min blogg, då du även har lämnat kommentar på den tidigare.

Jag gör detta för att jag vill vara tydlig med mitt förhållningssätt till dig, ditt parti och era väljare.


Du är likt mig medborgare i vår kommun. Både du och jag har samma rätt att bo, verka och leva i Ljusdals kommun. Ingen har nekat oss inträde, ifrågasatt vår rätt att välja Ljusdal som bostadsort, krävt avhysning av oss eller något sådant. Vi betalar skatt till Ljusdals kommun, Gävleborgs landsting och den svenska statskassan, så ekonomiskt bidrar vi troligtvis båda två. Vi kostar ju som medborgare – men det vet vi ju båda också om.


Vi är båda förtroendevalda och vi representerar våra partier och dess politik. Det sker på både ideell basis, men även med arvode och förlorad arbetstidsförtjänst.

Det är endast på den politiska arenan som vi har något som helst samröre med varandra. Det är endast där som vi möts, det är endast där vi har en kommunikationskanal öppen.

Du som sverigedemokrat och jag som socialdemokrat.


Ditt partis kommunala arena kommer från nyårsnatten att innebära en mängd olika ansvarsområden som är delegerade av kommunfullmäktige.

I kommunens högst beslutande organ, kommunfullmäktige, snackar vi inte så mycket om fisket. Nej, på den politiska arenan ska vi föra samtal om den pedagogiska kvaliteten i förskolan. Vi politiker kommer att hantera ärenden som handlar om ansvar för handikappomsorg, om de äldre som bor kvar i sina hus eller som bor i ett boende. Våra partier ska delta i beredningar och beslut gällande infrastruktur, strandskydd, taxor, vuxenutbildning, försörjningsstöd, föreningsbidrag, asfalteringsbehov, verksamhetsmål, kultursatsningar och hundratals andra frågeställningar. Med fem mandat i kommunfullmäktige ökar ansvaret, om så ett mandat innebär ansvar till fullo, men det är precis det här ni har strävat efter.


Jag har inte riktigt förstått vad ni Sd:are har gått till val på här hemma i Ljusdal. Detta trots att årets valrörelse har pågått längre än vanligt, då 2014 är ”supervalåret” med alla olika val som nu har skett.

Jag har sett era valaffischer här hemma i Ljusdal med texter som ”mindre invandring här”, ”stoppa det organiserade tiggeriet” och ”hårdare straff för kriminella” för att nämna tre. Det sistnämnda ”vallöftet” blir väl en aningen svår att driva lokalt i Ljusdal, så det fattar jag att det är en riksplansch som ni har satt upp. Förresten är kanske alla tre mer kopplade till beslut av riksdagen, så vad är det som du och dina partikompisar vill med Ljusdal egentligen?


Om vi tar det här med att det lokala bygderådet i Ramsjö nu arbetar hårt för att få invandrare att flytta till bygden. Vi kan ta det som ett exempel.

Bygderådet hoppas kunna dra igång ett projekt som ska ge invandrare såväl boende som sysselsättning för att på sikt säkerställa service, inte minst skolan, i bygden.

Det är ju ett väldigt bra initiativ av de som bor, lever och verkar där.


SD fick i riksdagsvalet 25%  väljarstöd i Ramsjö och Hennan. Det betyder att många bybor vill se SD som styrande i landet. Nu gav dessa inte er SD lokalt samma stöd, men ändå – ni har väldigt många väljare i det området.

Vad ska du nu, i ditt politiska förtroendeuppdrag göra, för att stötta denna idé för landsbygdsutveckling för era väljare?


I ert valmanifest som hushållen har fått i brevlådan går det att läsa: ”Vi är också medvetna om att Sverige på många sätt är unikt och att vi har en egen särpräglad kultur och historia. Det är vi väldigt stolta över.” I din och min hemkommun finns mycket som är unikt och det med en fantastisk kultur. Ramsjö är inte på något sätt något undantag.


Så här, Benny får du din första fråga från mig:

 - Om SD har lovat att göra allt för att ”stoppa invandringen här” och Ramsjö bygderåd vill utöka invandringen just där i Ramsjö, och SD har fått 25%  väljarstöd – kan du då tala om för mig vad SD tänker göra? Hur tänker du agera för att driva dina väljares önskan?

Jag kan tro att era väljare också funderar på det.

 

 
 
Ingen bild

Erik Sundberg Bergsjö (SAP)

17 september 2014 19:21

Makalöst bra skrivet. Jag är en stolt partikamrat som delar dina åsikter och kan direkt aplicera dem på vår situation i Nordanstig. Heja dig!!!

 
Ingen bild

Marie-Louise Åström

17 september 2014 19:52

Hej Malin!
Har fått möjlighet att läsa ett par av dina blogginlägg via Facebook vilket har gett mig lite hopp om den politiska situationen i Ljusdals kommun. Fortsätt att arbeta för mångfald och tolerans!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Ovido - Quiz & Flashcards