Direktlänk till inlägg 16 september 2014

Förhandlingstider kommer

Av Malin Ängerå - 16 september 2014 15:52

Kanske är det så att Socialdemokraterna och Moderaterna har ett särskilt ansvar vad det gäller bildandet av en ny majoritet i Ljusdals kommun?

Det är kanske så att taktpinnen per automatik går till S och M, framför allt då valresultatet har skapat en svår situation för samtliga demokratiska partier?

SD har, genom 1390 röster i Ljusdal, fått förtroende att inneha fem ledamöter i kommunens högst beslutande organ och de kommer att besitta uppdrag i nämnder och styrelser.

S och M är de två största partier i kommunen som tillsammans har 19 mandat.

En majoritet kräver 21 av kommunfullmäktiges 41 stolar, och av dessa är oppositionen 15 mandat utöver Sverigedemokraternas 5.


SD har tyvärr blivit större än C, V, Mp, Fp, Srd och Kd. De är det tredje största partiet och det är tufft att förhålla sig till. Här gäller det att tänka till. Släppa allt som heter prestige och släppa ned pungen på ren svenska. Samverkanssnacket ställs nu på sin spets. Här behövs en stabil majoritet och en smart opposition.


Det är glädjande att så pass många ”icke aktiva politiker” också tänker till. Jag har fått samtal, e-post och sms av unga vuxna, mittemellan vuxna och äldre. Jag har fått synpunkter från kommunanställda och företagare. Jag har lyssnat till arbetslösa och högskolestuderande.

Alla upplever en stor oro och budskapet, från dem jag har dialog med, är knivskarpt: bilda en majoritet som sätter SD så långt ifrån makten som möjligt.


Under hela valrörelsen har jag mött SD-väljare och jag har gjort allt via mitt munläder att beskriva S som ett alternativ. Jag har talat gott om samtliga partier och förespråkat att det finns goda alternativ till SD - vars politik föder och göder rasism.

SD sägs ha andra frågeområden än invandring och i dessa har jag verkligen tagit debatt med den som jag har haft framför mig.

Jag upplever dock att det till stort har handlat om invandring och pensionärer. Det är där som jag tror att SD har lockat sina väljare.


Jag har varit orolig för att Sverigedemokraterna skulle få ytterligare stöd än det vi såg i EP-valet. Jag har valt att aldrig ställa mig med ryggen mot dessa väljare.

Jag har valt att säga: vänd ditt ansikte mot mig så pratar vi om alternativen.

Jag har mer trott på den varianten – det har iallafall känts bättre för mig då jag har haft förhoppningar på väljarna - att de skulle kunna nyansera alla budskap som ramlar över folk i en valrörelse med nio partier, varav ett med odemokratisk grundsyn.

Min förhoppning har varit att åtta partier skulle vinna valet i kampen om väljarna och att SD skulle förlora mandat.  

Uppenbarligen hade vi andra partier för klena argument och det har vi nu att förhålla oss till.


Medans några partier och väljare har haft fokus på ”vem – ska – bli – kommunalråd” har Sverigedemokraterna tagit hem röster utan att ha en fullvärdig lista med företrädare.

De hade fem namn och dessa blir nu ordinarie ledamöter. Vilka som blir SD-ersättare beror på vilka personer som skrivits till direkt på valsedlarna och som tackar ja till att företräda partiet. Vilken politisk kvalitet vad det gäller kunskap, erfarenhet och förmåga hos dessa ”folkvalda” vet vi ingenting om. Troligtvis inte SD som parti heller.


12,1% av befolkningen har alltså valt en form av politik utan att ha funderat på vilka som ska företräda dem. Benny Bergström (SD) kommenterar deras ökning med ”folk tycker väl att jag har skött mig på möten och i debatter”. Jag har inte hört Benny Bergström i så många debatter, men jag är tacksam för att SD lokalt inte fick samma resultat som i riket.


En majoritet ska alltså finnas den 20e oktober 2014. Då ska kommunens nya kommunfullmäktige ha sitt första sammanträde. Där ska presidium väljas av en majoritet.

Partierna har 34 dagar på sig att sondera terrängen och checka av samverkanspotentialer.

Snart, inom kort bör förhandlingstider komma.


Jag har alltid höga krav på mig själv och på andra. Kan partierna i vår kommun leverera en ny majoritet? Det är den stora frågan.

Media lär troligtvis följa utvecklingen med stor spänning och lämna lägesrapporter till sina läsare/lyssnare.


I Utbildningsnämnden kan S och M samarbeta. Det bestämde jag och vice ordförande Torsten Hellström (M) oss för då han tillträdde uppdraget för drygt 1,5 år sedan. Vi kom överrens om att mer ödmjukt förvalta förtroendeuppdraget att bedriva skolutveckling i Ljusdals kommun och bli bättre på att kompromissa. För det är det som krävs, när två parter som ideologiskt står så långt ifrån varandra som S och M, ska samarbeta för kommunens bästa. Vårt förhållningssätt har stört många och vi har fått kritik om att det är fel att samåka, äta lunch tillsammans, att ha en ständig dialog med varandra, vara överens mm.

De riktigt fula politikertungorna har initierat än värre saker som jag inte vill skriva, men helt klart så är dessa kommentarer icke förenade med ett ansvarsfullt politiskt agerande.


Det är från den ”sandlådan” vi alla bör resa oss upp ur – oavsett hur vi har hamnat där. Jag vet att det finns många kloka partiföreträdare som både vill och kan bättre. Jag vet också att det går att samarbeta över partigränserna och nu har kanske inte politiken i Ljusdal något annat val?


Oavsett det svåra politiska läge som råder – eller kanske på grund av det, finns stora förväntningar på mitt parti och andra partier. Både från mig, men framförallt från många många andra.

Målet måste vara att kommunens medborgare får en tydlig majoritet som kan gå från ord till handling.

Som kan förverkliga politiska ambitioner och gå till hållbara beslut.

Som har förmåga att utveckla Ljusdals kommun.

Det är vi alla värda och det är önskan från de flesta – oavsett vilken valsedel var och en av oss valde.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Ovido - Quiz & Flashcards