Direktlänk till inlägg 13 september 2014

Allt mäts inte i pengar

Av Malin Ängerå - 13 september 2014 23:40

Det finns en del människor som beskriver sig själva som en av det mest ekonomiska som har hänt Sverige. De menar kanske inte rent historiskt, men de talar om sig själva som en ekonomisk vinst, i samband som de uttalar att andra människor är en ekonomisk förlustaffär. Jag har hört detta från människor som anser att Sverige borde sluta med att tillåta andra människor att flytta hit. De ser solidariskt och humant förhållningssätt, som en affärsfråga och om det är en smart business.


Många talar om ”mina skattepengar” som minsann inte ska gå till varken det ena eller det andra. Våra gemensamma skattemedel fördelas till mycket stor del efter de lagar vi har beslutat om att ha i Sverige. Allas våra skattekronor ska vara till oss och vårt världskända välfärdssystem är ett praktexempel på vad pengarna används till. Effekterna är oslagbara.


Jag tänker på hur mitt 45 åriga liv har berikats tack vare skattekronor. Jag tänker på allt som jag har fått till mig, som jag nu och sedan min 18 årsdag, gladeligen betalar ”tillbaka” för.


Livet började där på Södersjukhuset då min mamma förlöstes av 1969 års proffsstab. Idag kostar en vaginal förlossning ca 25 000 kr, ett kejsarsnitt ca 40 000, och en svår förlossning ca 60 000 kr. Vet inte vad jag kostade när jag föddes – dessutom lite för tidigt, som i sin tur krävde extra vård. Men det var där det hela startade.


När jag blev lite större så gick jag i dåtida statliga kyrkans barntimma och lekis som det hette då. Allt var nog gratis då. Idag ligger en förskoleplats på ca 120 000kr per barn och i Sverige har vi helt kostnadsfri allmän förskola. Ja, inget är ju gratis då allt alltid kostar, men för vårdnadshavare är det gratis. Kommunerna betalar detta utom någon som helst kompensation från staten.


Jag minns alla tandläkarbesök med fasa som barn. Det var den sterila lukten som jag inte gillade. Jag var lika glad varje gång tandläkaren sa att mina tänder var fina. Det var alla vuxna skattebetalare som betalade mina tandisbesök, men det var mina syskon och föräldrar som lärde mig att det var viktigt att sköta om sina gaddar.


När jag var 6 år så gick mamma med mig till ögondoktorn. Jag var skelögd och hade nedsatt syn på ena ögat. Tjipp tjopp så blev jag glasögonorm med en lapp på det ena glaset. Många besök hos ögondoktorn blev det och jag minns att min familj fick ett ekonomiskt bidrag till mina glasögoninköp. Man fick det då.


När jag hade gått några år i grundskolan så började jag på musikskolan. Den kommunala musikskolan som är en av de mest geniala idéer. Tänk vilka investeringar Sverige har gjort i alla artister och musikälskare med den satsningen som fortfarande är ett oerhört viktigt inslag i ett samhälle.


När jag gick i högstadiet så fick min pappa en hjärtinfarkt. Det var väldigt nära att vi förlorade honom, men Huddinge sjukhus fick fart på honom och det går inte att ersättas i pengar. Jag lovar.

Pappa genomgick en bypass kranskärlsoperation 1984 och jag minns hur jag då funderade på vem det var som betalade allt.

Precis där började mitt samhällsengagemang.


Fram tills idag har jag fått skola, vård och bidrag i olika former av alla underbara skattebetalare. Ja, sedan jag fyllde 18 år och själv fick ett jobb och därmed blev medfinansiär har jag uppskattat det där svenska välfärdssystemet. Wow, vilken grej!


Som socialdemokrat är en av mina viktigaste frågor just att bibehålla och utveckla den svenska välfärden.

En annan oerhört viktig fråga är vår syn på oss själva och varandra. Det styrs också av politik.


När vi sossar säger ”alla”, så menar vi verkligen alla.

Det var ingen som klev in i min familj och frågade om det var lämpligt att jag skulle sätta ett barn till världen. Det var ingen som ifrågasatte pappas liv innan de sövde honom för operation. Det är aldrig någon som har klampat in och sagt att jag har kostat för mycket. TACK för det!


Nu är vi framme vid valdagen och här får svenska folket chansen att välja färdriktning för de kommande 4 åren.

Jag värnar om att alla får vara med och betala och att alla får ta del av vårt gemensamma.

Det är aldrig fult att tjäna pengar, men det är inte passande att inte dela med sig lika som den som tjänat mindre gör.


De som har arbetat ihop en pension är undantaget. De har givit skatt och de ska nu berikas med en fin äldreomsorg. Det vill jag bidra med som ett stort varmt tack för mina år i skolan som präglade mig till den jag är idag.

Jag vill också vara med att ta ansvar för alla barn som är födda här i Sverige och för de barn som har kommit hit till oss. De ska få de finaste barndomsminnen. Det går inte heller att sätta en prislapp på, men det kräver att det är stopp på skattesänkningar.

Sverige har inte råd med en försämrad välfärd. Det drabbar både fattig som rik och en hel befolkning.

Lycka till med ditt val och jag hoppas att vi vaknar upp på måndagen i ett land som vill att nya resurser till välfärden går före omfattande skattesänkningar.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Ovido - Quiz & Flashcards