Direktlänk till inlägg 30 augusti 2014

KRAV-certifierad skola

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2014 08:36

Igår invigde jag KRAV-certifieringen på Slottegymnasiet tillsammans med skolchef Lena Tönners Ångman och det blev en fin avslutning på veckan. Slottegymnasiet i Ljusdal är ett föredöme och jag är mycket glad över det.


Att vi människor får olika krav på oss, med en massa måsten kan var svårt, tråkigt och jobbigt att hantera - men att få KRAV-certifiering är ett krav som man ska bära med stolthet. KRAV-märkningar och certifieringar gör skillnad på den jord vi alla lever på. Genom KRAV och ett ekologiskt agerande kan vi bidra till friskare vatten, gladare djur, bättre arbetsförhållanden, mindre gifter och att fler fåglar och blommor trivs bättre.


Slottegymnasiets skolmatsal där alla elever äter lunch serverar numera KRAV-märkt mat och det bidrar till att medvetenheten om klimatsmarta alternativ ökar. Det är en bra investering anser jag.

Slottegymnasiet bedriver Restaurang- och livsmedelsprogrammet och även där finns numera KRAV-certifieringen. Slottegymnasiet kan därmed ställa sig till de 20 restaurangskolor i Sverige som utbildar med KRAV-certifiering och det är verkligen en investering för branschen i stort. Jag är övertygad om att det ökar intresset för skolans RL-program!


Idén, intresset och viljan om att sträva efter att få KRAV-certifiering väcktes och kom från lärare och elever på skolan. Det är en väldigt bra förutsättning till att få politiken att bifalla förslag. För att ansöka om KRAV-cert krävs politiskt beslut och själva certifieringen hanteras av oberoende organisation.


Elever och lärare har agerat likt förändringsagenter och vi politiker fick chansen att vara möjliggörare när KRAV-ärendet har vandrat i Ljusdals kommun. Det gillar jag skarpt och jag hoppas att vi får fler ärenden som bygger på detta upplägg.

KRAV-certifieringen är en positiv utveckling för Slottegymnasiet, Ljusdals kommun och för övriga världen. Faktiskt.

Att öka medvetenheten och lyfta kunskaper om smarta val i vardagen gynnar oss alla. Det är att ta ansvar för morgondagen med en bättre miljö idag. Helt enligt socialdemokraternas ambition. Det gäller att tänka till redan i affären där vi gör våra inköp - vilka förpackningar ska vi köpa? Finns KRAV-märkning så är det ett bra inköp. Vi bör tänka till hur vi kan tillaga goda maträtter av de rester som blivit över vid en tidigare måltid - vi kan så mycket bättre och det känns oerhört hoppfullt med den medvetenhet som finns.


TACK Slottegymnasiets elever och lärare för att ni drivit KRAV-certifieringen till en verklighet och tack för den härliga invigningen igår.

     



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Ovido - Quiz & Flashcards