Direktlänk till inlägg 25 augusti 2014

SD sparkar inte uppåt, SD sparkar nedåt.

Av Malin Ängerå - 25 augusti 2014 13:07

Svenskar brukar klassas som toleranta människor med kort minne. Vi reagerar så där lagomt mycket när skandaler basuneras ut i mediakanalerna, men efter någon vecka har vi som oftast glömt bort att det har skett. Idag ser vi att tolerans övergår allt mer till intolerans.

Mest synligt blev det med det ökade väljarstödet för Sverigedemokraterna vid förra riksdagsvalet och EU-valet i våras.

Det är oroväckande och obehagligt tycker jag. Alltså att männsikor går från att vara tolerant, generös och vidsynt till att vara trångsynt och fördomsfull.

Det kan aldrig vara gynnande och eftersträvbart.


Jag tänker inte bua åt den väljargrupp som röstar eller tänker rösta på SD. Gör man det har man inte förstått hur farligt det här är. För det är farligt enligt min mening.

Jag tänker inte bua åt dem som är eller kommer att bli valda företrädare för SD.  Det handlar om någonting helt annat.


Men jag buar någon alldeles förskräckligt mycket åt den politik som SD är bärare av.

Jag tar avstånd, avstånd och åter avstånd från den politik de för. Jag tar avstånd från den hållning de för gentemot andra människor. SD sparkar inte uppåt, SD sparkar nedåt.

Låt dem inte sparka ihjäl oss.


Jag räds inte mest de som har tanken att rösta på Sverigedemokraterna, om de så i sin tur är de som kan förverkliga SD´s politiska framgång.

Jag räds mest de människor som låter sig säga: "jag förstår att det finns folk som tänker på rösta på SD".

Dessa ord skrämmer nästan skiten ur mig på ren svenska.


I och med ett sådant uttalande så totalförintas begreppet och innebörden med ordet tolerans.

I och med att dessa åsikter, tankar och ord sipprar ur munnen på allt fler, så urholkas solidariteten ur det svenska samhället.


Jag värnar och högaktar vår demokrati. Jag anser att alla som är röstberättigad vid de svenska valen har en rättighet och en skyldighet. Vill man bevara demokratin - ja, då röstar man.


När människor är trygga, så är människor toleranta.

När ett land har samhällsklyftor bland befolkningen och när gapet dessutom växer och blir större och större - ja, då går tryggheten över till att bli otrygg. Känslan av otrygghet skapar intolerans och resultatet kan vara att männsikor börjar förakta. Det finns idag ett utökat förakt mot individer och grupper. Politikerföraktet har även det ökat och det gynnar SD tror jag.


Jag vill ha ett bättre Sverige. För alla.

Jag vill ha ett bättre Ljusdal. För alla.

Vi socialdemokrater vill ha ett samhälle som ger välfärd och möjligheter åt alla. Ett samhälle som undanröjer hinder för människors utveckling och ger alla oavsett uppväxtmiljö möjligheter att nå sin fulla potential. Som bygger på tillit och samarbete. För det krävs solidaritet mellan människor.

Vi måste bryta utvecklingen vi sett de senaste åren med växande arbetslöshet, sjunkande skolresultat och ökande ojämlikhet. Det krävs en framtidsinriktad politik som gör Sverige till ett ännu bättre land att leva i. Att människor känner sig trygga är oerhört viktigt - motsatsens effekter känner vi väl igen.


Denna valrörelse kräver fler valarbetare än oss som är aktiva i demokratiska partier tror jag.

Jag är tyvärr rädd för att det är fler, än jag som har hört meningen, "jag förstår dem som röstar på SD".

Låt inte dem ha sista ordet i er dialog.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Ovido - Quiz & Flashcards