Direktlänk till inlägg 22 augusti 2014

Valet är ditt och jag har stort förtroende för ditt valdeltagande.

Av Malin Ängerå - 22 augusti 2014 07:33

En vanlig och ofta ställd fråga, från journalist till medborgare, är om politiker talar begripligt. Att frågan oftas ställs kan ge en bild av att frågan egentligen är ett påstående som media vill få bekräftad av medborgare. Det handlar alltså om bilden av att riksdagsledamöter, kommunpolitiker och landstingspolitiker använder svåra obegripliga ord och termer som ingen annan än politikerna själva förstår vad det betyder. Jag är själv kommunpolitiker. För mig är det oerhört viktigt att människor som jag vill ska lyssna till mig också förstår vad jag säger och vill ha sagt. Så har det alltid varit för mig - alltså långt innan jag blev politiskt aktiv. Är jag budbärare eller idébärare så vill jag ju såklart bli förstådd.


Jag upplever inte att politiker använder så många krångliga ord - om det görs så brukar det förklaras och gärna med en metafor. Metafor betyder "överföring" och metaforer används flitigt att retoriska talare.

En liknelse däremot är ett bildligt uttryck som har jämförelseord utsatta. Vi känner väl alla igen ”du har ett hjärta av guld” som är ett exempel på en liknelse som förstärker budskapet.


En metafor innehåller däremot ingen jämförelse.

Att använda liknelser eller metaforer är ett effektivt sätt att skapa bilder och associationer i texten.

Styrkan med metaforer är att de visualiserar begreppen och gör dem tydligare. 

Sverigedemokraternas Åkesson har troligtvis gått på flera kurser för att lära sig så mycket som möjligt inom retorik. Det är kanske hans största styrka?


Sverigedemokraternas retorik tänjer på gränser och medverkar kraftigt till en normalisering. Främlingshatet i samhället kan snabbt eskalera om man tänjer på gränser.


Är det effekter av SD:s väl använda retorik vi ser idag, där allt fler anser att rasism och främlingsfientlighet är rumsrent och normalt i vårt samhälle?


Sverigedemokraterna vill ge sken av att de förflyttat sig in på en politiskt rumsren och icke-rasistisk arena. Men under partikostymen ­döljer sig samma gamla smutsiga och antidemokratiska människosyn.

Att Sverigedemokraterna nu ersatt begreppet "rassjäl" med "kulturväsen" är i det sammanhanget en marginell skillnad och betyder inte att partiet förflyttat sig in på en politiskt rumsren och icke-rasistisk arena. Men det är precis exakt det som de vill få människor att tro.


Socialdemokratiska ledord som "folkhem", "trygghet" och "rättvisa" används ofta retoriskt av SD i deras strävan att få väljare från andra partier. Det är ett retorisk grepp till att normalisera rasism och jag anser att det är en farlig utveckling.

Åkessons huvudsakliga strategi att ställa gruppen "invandrare" mot gruppen "äldre" i Sverige och han lägger gärna in invandringens kostnader i sina tal. Senast i Dorotea hade han tydligen sagt "15 000 pensionärer som håller på att svälta ihjäl, men vi har inte råd att prioritera dem, vi har bara råd med asylinvandring". Åkessons ställer ofta och gärna grupper mot varandra.


Rasism kan göra så att någon behandlas bättre och andra sämre.

Rasism är när någon tror, att människor är väldigt olika, beroende på hur de ser ut eller var de kommer ifrån.

Rasism kan vara ett sätt att tänka. Rasism kan vara ett sätt att bete sig mot andra.


Sverigedemokraterna bedriver rasistiska retorik.

Deras första valrörelse bestod av historiska bilder av det "goda folkhemmet" ­som laddades med främlingsfientliga och etno-nationalistiska värden.


Nu bedriver de aktiv en ny valrörelse. I foldern som damp ned i min brevlåda stod det klart och tydligt: "mindre mångkultur, mer välfärd".


Jag tänker, käre värld - vart kommer detta hat ifrån?

För det handlar om hat, fiendskap, fientligt sinnelag, ovänskap, stark motvilja, avsky, agg, groll, hätskhet, förbittring, bitterhet, illvilja...

Det är en sådan grotesk avsaknad av solidaritet, sammanhållning, kamratanda, kamratlighet, lojalitet och gemensam ansvarighet samt kärlek och omfamnande.


Kära valdeltagare:

Det finns politiska partier i vårt land som är mot rasism och som utgår från grundlagen om människor lika värde.

Sedan finns det partier som gör allt för att haverera hållningen mot varandra.

 

Valet är ditt och jag har stort förtroende för ditt valdeltagande.

               

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Ovido - Quiz & Flashcards