Direktlänk till inlägg 20 augusti 2014

Rasism kan skapa orättvisor och diskriminering

Av Malin Ängerå - 20 augusti 2014 10:53

Människor kan se olika ut.

Det finns kvinnor. Det finns män.

Någon har ljusare hud än någon annan, någon har rakare hår än den som har lockigt och dem som inget hår har. Någons ögon är bruna och någon annan har blå. Många är 175 cm lång och det finns många som är kortare och många människor är längre. Vi väger väldigt olika och vi har alla en personlig gångstil. Många kör rullstol.

Den sortens skillnader gäller bara utsidan.

Två personer med olika hudfärg, kan vara mer lika varandra, än två personer med samma hudfärg. 


Rasism är när någon tror, att människor är väldigt olika, beroende på hur de ser ut eller var de kommer ifrån.

Rasism kan göra så att någon behandlas bättre och andra sämre.

Rasism kan vara ett sätt att tänka.

Rasism kan vara ett sätt att bete sig mot andra.

Man kan tänka och bete sig rasistiskt för att man tycker att man har rätt att göra det, men det kan också vara något man gör omedvetet.

Ordet rasism kommer från ordet ras. Förr i tiden trodde en del att människor tillhörde olika raser som hade olika egenskaper och att människor var olika mycket värda.


Idag vet jordens befolkning så mycket bättre.

Vi har på olika sätt upplevt hemskheter som i olika grad har synliggjorts sig i världen.

Min uppfattning är att rasism skapar orättvisor och diskriminering.

Rasism är inget jag vill ha som ett naturligt inslag i mitt liv, min vardag, min närmiljö eller någon annanstans.

Jag har tagit ställning och deltar aktivt i ”Ljusdal mot rasism”. Jag tror det vore bra om fler gör detsamma.


För visst vilade det något illavarslande över resultaten i EU-parlamentsvalet i våras?

När franska Front National blev det största parti var det både faktiskt och symboliskt en händelse att ta på största allvar. I ett av Europas största länder segrar alltså ett parti med djupt rasistisk retorik. Det var inte bara i Frankrike som resultaten var allvarligt -  sett ur ett antirasistiskt perspektiv. Dansk Folkeparti blev störst i Danmark, UKIP blev störst i Storbritannien och här i Sverige fick Sverigedemokraterna ett ökat stöd. Dessa partier skiljer sig mycket med varandra, men de har tveklöst detta gemensamt: de använder sig av rasistiska stereotypier och främlingsfientlig retorik i sin politiska verksamhet.


Om 25 dagar är det åter dags för svenska folket att rösta fram den regering som ska styra, leda och omfamna Sverige de kommande fyra åren. Det är således dags för kommunval och regionval. Förtroendet, uppgiften och ansvaret vilar på samtliga röstberättigade från 18 år och uppåt. Från norr till söder.


Partierna deklarerar flitigt sina ambitioner med landet, kommuner och regioner. Sent på kvällen den 14e september får vi alla beskedet.


Fram till dess anser jag att det är debatterna om hur vi ska skapar en jämnare fördelning av resurserna i samhället, hur vi skapar en jämlik skola som i sin tur leder till minskade sociala klyftor i samhället, som ska dominera den offentliga dragkampen.

Rasismen ska inte få komma in där och ta över. SD ställer tydligt människor mot varandra. Pensionärer mot nyanlända. Det är obehagligt, men som sagt – det är deras retorik.


Jag vill rikta ett stort TACK till de unga vuxna som har tagit initiativ till ”Ljusdal mot rasism” på både Instagram och Facebook. Jag har stor tilltro för handlingskraften och kärleken till andra som de visar i och med detta. Igår medverkade jag med att få min bild publicerad och jag ser framemot utvecklingen samt effekten av folkrörelsen.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Ovido - Quiz & Flashcards