Direktlänk till inlägg 12 augusti 2014
I Sverige är det akut lärarbrist. Den framtida tillgången till lärare och förskollärare är hotad.
Man säger att det inom en tio års period kommer att saknas 25% specialpedagoger i landet.
Idag rekryteras lärare till specialpedagog utbildning… man rekryterar alltså från en yrkesgrupp som redan är alltför liten. Vad innebär det för Sverige att om 6 år ha ett underskott på 43 000 behöriga lärare? Att Sverige får konsekvenser om vi inte klarar lärarkrisen är lika enkelt att räkna ut som ett plus ett.
Det utbildas flest lärare inom de ämnen där det är svårast att få jobb. Det främjar knappast problemet. Lärosätena erbjuder oftast utbildningar utifrån lärosätets examensrätt och kompetens. Problem uppstår såklart när koppling mellan utbildning och arbetsmarknaden är tämligen liten. Att lärarstuderande väljer utbildning utifrån personligt intresse förstår jag, men intresset för att bli högstadielärare eller gymnasielärare är problematiskt lågt samtidigt som det finns en överetablering på den samhällsorienterande sidan. Vi har alltså en obalans och en brist, kort sagt kris.
En kris med brist på lärare i vissa ämnen och ett överskott i andra.
Sverige måste se till att få framgång med fler som vill utbilda sig till lärare. Konsekvenserna blir annars fler obehöriga i skolan. I strävan om en jämlik skola får aldrig frågan om vilka barn som ska ha de outbildade lärarna respektive behöriga lärarna att komma till tals, då det genast skulle öka de samhällsklyftor som redan finns.
Under den moderatledda regeringens tid har 1000 speciallärare och specialpedagoger och totalt 12 500 pedagogiska tjänster försvunnit ur skolan. Samtidigt som vi enligt SCB kommer att sakna 43 000 lärare år 2020. Att vända utvecklingen i läraryrket är en förutsättning för att vända utvecklingen i skolan.
För att stärka läraryrket krävs investeringar anser vi Socialdemokrater. Vi vill investera i en kompetensförsäkring för lärare för att utveckla och professionalisera läraryrket. Det ger lärare kontinuerlig och systematisk kompetensutveckling. Vi måste låta lärare vara lärare!
Vi socialdemokrater vill se en professionalisering av läraryrket med lärare som inte drunknar i administration. Lärare ska ha tid att göra ett bra jobb i mötet med eleverna och breda möjligheter till karriär- och kompetensutveckling. Det finns många bra lärare i den svenska skolan. Men alldeles för få arbetar under rätt villkor. Utvecklingen oroar.
Att ständigt sänka skatten framför nödvändiga investeringar i skolan fungerar inte.
Det viktigaste för elevernas skolresultat är skickliga och engagerade lärare. ”Vi lägger våra barns framtid i lärarnas händer. Då ska de få den lön, den fortbildning och det förtroende de förtjänar”, menar Stefan Löfven och jag instämmer. Socialdemokraterna i Sverige vill investera i lärarna och förbättra deras löner och arbetsvillkor. På så sätt tror vi att fler väljer läraryrket med stolthet och Sverige klarar krisen.
Stina Michelson, Malin Ängerå och Anne Hamrén
S-ledamöter i utbildningsnämnden i Ljusdals kommun