Direktlänk till inlägg 11 augusti 2014
När landets befolkning tvekar om välfärden håller vad den lovar, då krävs det att politiken blickar framåt. Än mer än någonsin. Det gäller för riksdagens ledamöter så väl som för oss i Ljusdals kommunfullmäktige. Vårt uppdrag är att ta ansvar för det samhälle vi vill skapa imorgon, inte om det vi redan har byggt.
Utbildning sägs vara nyckeln till konkurrenskraft och arbete, men också till människors frihet att forma sina egna liv. Utbildning är lösningen till framtidens jobb, både på individnivå som för Ljusdal som kommun. Hela vårt samhälle har stort fokus på skolan med ökade krav på elever, lärare, rektorer och huvudmän.
Vi säger det ofta, och vi måste också stå för det vi säger: skolan ska höja kvaliteten och ge alla elever förutsättningar att lyckas i skolan.
I Ljusdals kommun bor, lever och växer 3 700 barn och unga i ålder 0-18år. Det är dessa flickor och pojkar som är i fokus. Det är dem som vi ska se till att de kan få lyckas i skolan och att de är rustade med de framtidskompetenser som de kommer att behöva.
När lärare och pedagoger går från att vara självständiga professionella, till att vara detaljstyrda utförare riskerar vi en avprofessionalisering. Lärare säger att de upplever att allt mer av deras tid går åt till pappersarbeten istället för till barnen. Pedagoger förlorar på så sätt sin status och kompetensen kommer inte till full nytta anser jag. Det kan väl aldrig vara rätt tänkt? Läraryrket bör verkligen bli självständigt igen. Deras stora kunnande, erfarenhet och yrkesetik ska vara vägledande för att höja kvaliteten och resultaten i skolan. Lärarna måste kunna fokusera på det som är viktigt och för mig handlar det om att utveckla undervisningen. Att få förutsättningar till att ge varje elev det stöd han eller hon behöver.
Vi kan inte möta framtiden med fallande kunskapsnivåer. Socialdemokraterna har en högre ambition.
I Ljusdal har vi inga fallande kunskapsnivåer och det ska vi fortsätta att inte ha. De kommunala skolenheterna har koll på varenda unge och de hanterar åtgärdsprogram på ett framgångsrikt sätt - men vi ska bli bättre.
De skolsystem i världen som har högst resultat, har också en hög grad av likvärdighet. Vi vet att elevernas resultat mycket är beroende av föräldrarnas utbildningsbakgrund. Det är faktiskt mer än sju gånger högre ovisshet för en elev med en förälder som enbart har grundskoleutbildning att inte blir behörig till gymnasiet, i jämförelse med en elev som har en högskoleutbildad förälder.
Ljusdal ska ha en likvärdig skola! Då krävs socioekonomisk fördelning. Det handlar om att vi ska ha en mer rättvis fördelningsmodell, där hänsyn tas både till nationella socioekonomiska mätindikatorer och till lokala förutsättningar. Det politiska målet med att vi i Ljusdals kommun ska ha likvärdiga processer för resultatuppföljning, är ett annat rättesnöre som ska leda våra verksamheter till en skola på lika villkor.
Det ska aldrig spela någon roll vart man kommer ifrån, det får aldrig spela någon roll vilka föräldrar man har - i skolan ska alla elever få det stöd man behöver och alla, varenda unge, har rätt till att få de förutsättningar som krävs. Alla barn ska få nyckeln till konkurrenskraft och arbete, men också till människans frihet att forma sina egna liv.
Tyvärr så minskar numera likvärdigheten i svensk skola.
Den utvecklingen är absolut inget utveckling.
Vi socialdemokrater anser att vi måste bryta utvecklingen som vi sett de senaste åren med växande arbetslöshet, sjunkande skolresultat och ökande ojämlikhet. För det krävs en framtidsinriktad politik som gör Sverige till ett ännu bättre land att leva i. Det krävs investeringar i skolan och utbildningen.
Sverige ska ha en kunskapsskola med höga resultat där varje barn ges bästa möjliga förutsättningar att lyckas. Socialdemokraterna prioriterar investeringar i skolan framför nya skattesänkningar.