Direktlänk till inlägg 5 januari 2014

Lärarnas fel...

Av Malin Ängerå - 5 januari 2014 09:43

Kunskapsnivån mellan eleverna har ökat kraftig och svenska 15-åringars kunskaper har försämrats mest av alla OECD-länder enligt Pisa-resultatet. Sveriges skola är sämst i Norden, löd rubrikerna i december när den internationella kunskapsundersökningen PISA 2012 presenterades.

"Nattsvart". "Katastrof". "Värre än ungdomsarbetslösheten".

Debatten drog in över hela Sverige på en kafferast.

Vems är felet? Vad är lösningen?


Få talade om hur det är att vara elev i den svenska skolan.


Utbildningsminister Jan Björklunds (FP) har som vanligt en egen analys och Björklund ser en bristande ordningen som en delförklaring till elevernas sjunkande resultat. Ministerns uppmaning till lärarna är:  "Lås dörren".

"När det ringer in då börjar lektionen och när det ringer ut så slutar den. Passar det inte så låser man dörren när det ringer in", säger Björklund i media. Enligt Jan Björklund så är ordning och reda av största vikt. Det uttalande var knappast något nytt. Han pratar ofta om "låg klassrumsdisciplin".


Skolan ska utbilda och förbereda dagens elever för ideér som ännu inte är tänkta,

för arbeten som ännu inte finns och för en teknik som ännu inte är uppfunnen.

Elever som börjar i skolan 2014 kommer att vara pensionärer under 2070-talet.


När landets befolkning tvekar om välfärden håller vad den lovar, då krävs det att politiken blickar framåt. Utbildning sägs vara nyckeln till konkurrenskraft och arbete, men också till människors frihet att forma sina egna liv.

När lärare och pedagoger går från att vara självständiga professionella till att vara detaljstyrda utförare riskerar vi en avprofessionalisering. Lärare upplever att allt mer av deras tid går åt till blanketter i stället för barn. Närvarorapportering, rapportering till myndigheter, individuella utvecklingsplaner, skriftliga omdömen och skriftliga åtgärdsprogram detaljstyr hur lärarna ska arbeta. På detta sätt förlorar pedagoger sin status och kompetensen kommer inte till full nytta.

Läraryrket bör verkligen bli självständigt igen. Deras stora kunnande, erfarenhet och yrkesetik ska vara vägledande för att höja kvaliteten och resultaten i skolan. Lärarna måste kunna fokusera på det som är viktigt dvs att utveckla undervisningen och ge varje elev det stöd han eller hon behöver.

Vi kan inte möta framtiden med fallande kunskapsnivåer. Vi bör ha en högre ambition.


De skolsystem i världen som har högst resultat har också en hög grad av likvärdighet. Vi vet att elevernas resultat mycket är beroende av föräldrarnas utbildningsbakgrund. Det är mer än sju gånger högre risk att en elev med en förälder som enbart har grundskoleutbildning inte blir behörig till gymnasiet i jämförelse med en elev som har en högskoleutbildad förälder.


Ljusdal ska ha en likvärdig skola och genom att utbildningsnämnden fastställer socioekonomisk beräkningsmodell under 2014 kommer vi allt närmare. Det handlar om att vi ska ha en mer rättvis fördelningsmodell där hänsyn tas både till nationella socioekonomiska mätindikatorer och till lokala förutsättningar. Målet med att vi i Ljusdals kommun ska ha likvärdiga processer för resultatuppföljning är ett annat rättesnöre som ska leda våra verksamheter till en skola på lika villkor.


Det som ser i klassrum, i mötet mellan elev och lärare är av stor vikt.

Dessa mötens förutsättningar är vitt skilda och unika. Stora krav på elev. Stora krav på lärare och rektor.


Jag ser i min vardag, som ordförande i utbildningsnämnden, i de kvalitetsrapporter jag läser, i de skolbesök jag gör, i de samtal jag har med skolor att lärarna gör ett fantastiskt arbete. Skola idag handhar inte bara teoretisk utbildning likt en tratt på elevens huvud där kunskap ska matas in. Tack och lov för det ska jag väl tillägga!


När PISA-debatten var som mest intensiv fick jag känslan av att gallskrika: men ge er! Lugn i bussen.


Med glimten i ögat vill jag dela detta youtube-klipp och önska alla lärare en finfin söndag.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Ovido - Quiz & Flashcards