Direktlänk till inlägg 4 januari 2014

Det är hela samhällets ansvar att försvara demokratin. Inga nazister på våra gator.

Av Malin Ängerå - 4 januari 2014 12:09

"Ni kan förneka barnfattigdom, ni kan för­neka sorteringen till friskolor, ni kan förneka gatuvåldets orsaker, men ni kan inte, kan inte, förneka att ­rasism är rasism och ert medlöperi äcklar mig", skriver Fredrik Virtanen på sin ledarkrönika i Aftonbladet.

Här om dagen hade någon/några sprejat ett antal stora hakkors på dörrarna till moskén på Södermalm i Stockholm. Naziattacken säger tyvärr något om vart vårt samhällsklimat är på väg och detta ska tas på stort allvar.

 

Enligt mig är veckans starkaste kvinna,Jenny Lemon som i veckan hade en debattartikel där hon skrev "jag är övertygad om att det som vi utsattes för betraktas som lika avskyvärt överallt i världen. Jag tror inte att jag är det enda våldtäktsoffret i statistiken som tycker att det känns jobbigt att användas som ett slagträ i Sverigedemokraternas valkampanj. När jag dessutom upptäcker att mitt namn utnyttjas i främlingsfientliga hatkampanjer på nätet känner jag samma vanmakt som jag kände den fruktansvärda nyårsaftonen som ändrade mitt liv".


Kalle Larsson, Ordförande i Centrum mot Rasism skrev i ETC strax före nyår en debattartikel med rubrik: Vi måste se till att historien inte upprepar sig.

Följande skriver Kalle, "alla former av rasism måste bekämpas. Vi måste arbeta på alla tillgängliga arenor, från skolgårdar och arbetsplatser till webbplatser, från riksdagen till stadens gator. Utmaningen är stor".


Kalle Larsson har så rätt. Det har även Fredrik Virtanen, för att inte tala om Jenny Lemon.

Situationen och händelserna måste tas på största allvar.

Jag minns känslan av förtvivlan då jag i höstas tog del av nyhetsrapporten om att en pappan och hans 1,5-årige son hade varit på kvällspromenad när de attackerades av tre till fyra personer i  Malmö. Pojken ska ha lyfts upp och kastats ner i marken. När pappan kom till hans undsättning ska omkring tio personer ha anslutit och försökt kasta honom ner från bron. Läppen var spräckt och tänderna lösa. Enligt polisen ska pappan ha hängt på broräcket medan gärningsmännen slog honom på händerna. Polisärendet rubricerades som hatbrott.

Sonen, det lilla barnet var både offer och vittne. Hatet har tydligt inga gränser.


Men så plötsligt kom positiva vindar i nyhetsrapporteringen. En manifestation mot rasism på det lilla torget i Kärrtorps centrum skulle äga rum.

Under en längre tid hade hakkors sprejats på byggnader och nazistiska propagandalappar hade satts upp i Kärrtorpsbornas närmiljö. Flera av ortsbefolkningen hade sett män i uniform träna på Kärrtorps idrottsplats, där barn från omgivningen tränar fotboll, hockey och friidrott.

Jag förstår att dessa inslag i Kärrtorpsborna vardag skapade känslostormar.

Utifrån dessa händelser arrangerade Linje 17 en bred manifestation mot rasism och det generarade till att 300 personer samlades - däribland många äldre och barnfamiljer. Men ganska snart förvandlas den fredliga demonstrationen till en mardröm. Ett 30-tal maskerade män från Svenska motståndsrörelsen, beväpnade med knogjärn och tillhyggen gick till attack mot folksamlingen. Återigen blev barn offer och vittnen.


Svaret var helt underbart! Över 16 000 världsmedborgare och samhällsbyggare samlades med "inga rasister på våra gator - stå upp för Kärrtorp!" Det blev en seger, men det krävs mycket mer för att stoppa den främlingsfientliga våg som nu sköljer över Europa. Efter den historiska manifestationen i Kärrtorp har flera stödmanifestationer mot rasism arrangerats runt om i Sverige.

Det är bra. Och nödvändigt.


Vi får inte bli så rädda att vi inte förmå oss att stå upp för mänskliga rättigheter.

Vi kan inte tro att det går över av sig själv. Det har det aldrig gjort tidigare.

"Sverige ligger i riskzonen. Detta beror på att andra partier låter rasisterna – ibland med medias draghjälp – sätta dagordningen och anpassar sig efter den" , citat avKalle Larsson.


2014 kallas för "supervalåret".

I år är det första gången som Sverige har Europaparlamentsval och nationella allmänna val samma år, ett supervalår. Dessa val är medborgarnas viktigaste möjlighet att påverka vilken politik som ska föras och samtidigt utkräva ansvar för den politik som förs. Ett högt valdeltagande är ett tecken på en livskraftig och väl fungerande demokrati.


När fler röstar innebär det också ett mer jämlikt valdeltagande och att valresultaten mer korrekt avspeglar medborgarnas åsikter. Att rösta är både en rättighet och en skyldighet anser jag.

Med Sverige i riskzon är ansvaret hos samtliga röstberättigade enormt.

Jag har förtroende till alla er som aktivt tar avstånd från rasism och motstånd mot nazism. Mitt hopp är att alla ni glatt går till valurnorna och ger er viktiga röst till Sverige. För ett Sverige där människors lika värde premieras.

 

Här är jag med min brinnande fackla i den ljusmanifestation för ett öppet samhälle med mångfald som arrangerades i Glada Hudik, december 2013.


/Malin Ängerå


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Ovido - Quiz & Flashcards