Direktlänk till inlägg 24 november 2013

Öppet brev till Joen Stegs

Av Malin Ängerå - 24 november 2013 16:19

 

Den kommunala gymnasieskolan, Slottegymnasiet, har ett stort utbud med såväl högskoleförberedande- som yrkesförberedande program. Ljusdals Posten publicerade ett härligt dubbeluppslag i lördags om en kommande jazz- och blueskonsert där musikestetiska programmet bjuder in hela kommunens medborgare för njutning. Ett fint samarbete med restaurang- och livsmedelsprogrammet och jag upplever upplägget som ett bra exempel på entreprenöriellt förhållningssätt helt enligt skollag.

I artikeln framgår ungas syn på att musik är en viktig beståndsdel i livet. Jag kan inget annat säga än det att jag instämmer. Det framgår även att det kan finnas svårigheter att ekonomiskt överleva på musiken. Livsplanerna och drömmarna ser olika ut bland de elever i åk3 vid estetiska programmet med inriktning musik som intervjuades i tidningen. Det gemensamma verkar dock var att samtliga är nöjda med sitt gymnasieval och att skolan med läraruppställningen har gett dem en unik utbildningsgrund som de är glada över. Det glädjer mig som ordförande i utbildningsnämnden som bland annat har gymnasieutbildningen inom sitt ansvarsområde.


I artikeln framkommer det även kritik som adresserats direkt till politiken i Ljusdals kommun.

Det är Joen Stegs som anser att politiken bara pratar om att de ska satsa mer pengar på musiken men att det inte händer i verkligheten. Joen Stegs är besviken på hur kommunen fördelar skolbudgeten. I bildtexten i artikeln, under ett foto på Joen där han spelar trummor, står att ”Joen Stegs tycker att kommunens utbildningsnämnd ska sats mer pengar på ungdomars musikmöjligheter”. Nu vet inte jag om det är ett korrekt citat av Joen eller om det är tidningen som satt texten, men jag vill stanna upp vid den texten en stund. Det är här som jag vill skriva ett öppet brev till Joen Stegs.


Hej Joen

Jag har läst om dig och dina klasskamrater i Ljusdals Posten. Ett stort reportage med flera unga röster. Du sa där att du är besviken på politiker i Ljusdals kommun. Jag är en av oss förtroendevalda och jag uppskattar din ärlighet. Det är därför som jag nu skriver till dig och jag hoppas att det inte ses som något försvar eller som en motattack. Det är absolut inte min mening, utan jag vill att vi träffas och tillsammans finner ytterligare utvecklingsmöjligheter vad det gäller musik, kultur och drama i vår kommun. Jag tror precis som dig att dessa områden har ytterligare utvecklingspotential i Ljusdals kommun. Jag är övertygad, sedan flera år tillbaka, att kultur är en hälsofrämjande investering för både utövare och publik. Att musiken har stärkt dig och varit en viktig ingrediens i din personliga utveckling framgår tydligt i artikeln och du lyfter fram de enskilda pedagogernas bemötande och engagemang. Det är ett ypperligt bra bevis på en finfin utbildning!


Utbildningsnämnden, där jag är ordförande sedan hösten 2007, har idag ansvar för gymnasieutbildning. Sedan 2011 har nämnden inget ansvar för varken Estrad Ljusdal eller den kommunala Musikskolan. Under 2008 gav jag dåvarande förvaltningschef och dåvarande musikskolerektor uppdrag att utreda förutsättningar till att starta en paraplyorganisation för samverkan inom verksamhetsområdet Performing Arts. Lasse Norin hade utredningsuppdraget och han levererade ett kalasbra underlag. Ganska snabbt gick beslutsklubban i bordet hos dåvarande barn- och utbildningsnämnden och kommunen kunde i samverkan med andra organisationer starta Estrad Ljusdal i början av 2009. Denna satsning är en av de politiska beslut som jag är mest stolt över under min politiska karriär. För att säkerställa musikskolan, fritidsgårdarna och Estrad Ljusdal som alla är ”icke lagstadgade verksamheter” från att ekonomiskt konkurrera med lagstyrda verksamheter, så valde kommunfullmäktige 2010 att flytta dessa verksamheter från driftsnämnd i och med en omorganisation. Det tror jag var ett bra beslut och jag ser det som en tydlig signal från kommunfullmäktige att värna om dessa ungdomssatsningar.


Vi (kommunfullmäktige) har även under mindre än en femårsperiod satsat på att flytta Musikskolan från gamla Vijskola till nyrenoverade fräscha lokaler i A-huset på Slottegymnasiet. Det gav helt nya förutsättningar för musikskolans lärare och elever. Inför starten av det gymnasiala programmet som du själv går på, renoverades Slottegymnasiet. En påbyggnad i form av musikens hus, med unik byggkonstruktion, lyftes musikmöjligheterna till en ny dimension. Utrustningen i inspelningsstudion valdes tillsammans med världsvan musikutövare. Det skulle satsas på det bästa och resultatet blev väldigt, väldigt bra. Lokalerna är verkligen skräddarsydda för musikutbildning och lärarnivån är hög.


Under 2007 hade musikskolan en kö med hela 400 (!) ungdomar. För mig var det helt obegripligt att vi hade 400 ungdomar som knackade på dörren och ville komma in, men som fick sitta i väntrummet. Ingen annan organisation kunde befinna sig i den situationen och denna kö var en av utgångspunkterna till Estrad Ljusdals födelse. Idag kan musikskolan erbjuda de som står i kö möjlighet till gruppundervisning med valt instrument hos något av de lokala studieförbunden, i väntan på en individuell utbildningsplats på musikskolan. De 400 i kön byttes ganska snabbt ut till en ny kö då det är ett gigantiskt intresse för musik bland kommunens ungdomar.


Forskning visar att det som sker på fritiden är av betydelse för elevens förutsättningar i skolan. Jag är säker på att kultur, dans och drama kan ge krafter till våra unga både på fritid som inom utbildning. Kommunen har även en fin dansstudio där studieförbunden bjuder in barn och unga där efterfrågan bara växer och växer.


Kommunen har även ansökt och blivit beviljad regeringens satsning på ”skapande skola” under några år. Dessa insatser är viktiga och att använda kultur som lärprocess vet jag är uppskattat samt framgångsrikt. Nämndens beslut om att bedriva Estetiska programmet, musik och Estetiska programmet,media ser jag som satsningar till att skapa möjlighet till unga medborgare att utbilda sig inom branschyrken för skapande. Utbildningsnämnden (UN) har ansvar för alla skolformer, från förskola till vuxenutbildning.


Vi (UN) bedriver verksamheter för drygt en miljon om dagen och det kan vara bra för oss alla att ha i vårt medvetande. Musikskolan, Estrad Ljusdal och fritidsgårdarna finns under annat budgetansvar och är ej medräknade i den dagliga miljonen. I den finns alltså Slottes musikestetiska program som har en driftskostnad på några hundra tusen per elev.

Genom Estrad Ljusdal får ni elever möjlighet att äntra olika scener vilket är oerhört viktigt för utbildningstiden och spelintresset. Att ni just får en publik! Det är framför publiken som ni får den respons som så väl behövs för att fortsätta att inspireras. När publiken applåderar, ja det är då som ni får den bästa uppskattningen för ert musicerande och det är det finaste en artist kan få.


Jag avslutar med att själv få tacka för torsdagens spelning då Slottegymnasiet hade öppet hus. Ni framförde ”get your kicks on Route 66” och det var helt omöjligt att stå still. Ni är värda den största publik vi lokalt kan få till.

Jag skulle vilja att du och dina klasskamrater pratar om vilka saker som ni ser brister och vad som kan utvecklas inom musiken, för att sedan bjuda in mig till ett gemensamt samtal. Det skulle jag uppskatta.


Lycka till nu med jazz- och blueskonserten på tisdag och tack för att du tog dig tid att läsa mitt långa brev.


Med vänlig hälsning

Malin Ängerå (s)

Ordförande utbildningsnämnden

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Ovido - Quiz & Flashcards