Direktlänk till inlägg 3 november 2013

Sveriges unga är värda bättre än det här

Av Malin Ängerå - 3 november 2013 22:30

Svenska elever har skolplikt i grundskolan och förväntningarna är att de sedan läser vid gymnasium för att därefter får ett arbete och börja betala skatt. Den vägen vi vill att unga ska vandra och det gäller alla på något vis. Utbildningsvägen kan vara väldigt olika och det är viktigt att vårt gemensamma ger alla möjligheter att lyckas. Individuellt innebär det att insatserna är olika då vi alla är unika män och kvinnor med egna behov, förmåga och med olika drömmar. Det är av ytterst stor vikt att skolan är likvärdig för alla. Skola får aldrig vara en experimentverkstad för politiska partier eller för enskilda aktörer.


Jag har funderat en hel del på svt:s Uppdrag granskning där de avslöjade hur friskolor väljer bort studiesvaga och stökiga elever. ”Gallring” till förmån för elever som är mer önskvärda. Inte för de så kallade önskvärda eleverna skull, utan för skolans marknadsvärdes skull. Jag har även pratat med många om detta och märker att det tyvärr finns två initiallägen som lätt kan stoppa debatten. Den ena är det svaga debattintresset från dem som gillar friskolesystemet och som kallar avslöjande för ”vänsterjournalistik”. Den andra är från dem som påvisar en form av likgiltighet som säger ”vad var det vi sa?”.


Jag anser att vi verkligen behöver prata om det som svt gav oss alla möjligheten att se och därmed ta ansvar för det vi nu har sett.

Jag börjar med att lyfta upp att det var Sveriges television, det vill säga public service som granskade ett femtiotal friskolor i landet och som stod för avslöjandet. De påvisade att det inte var några enskilda händelser, utan de uppvisade ett systematiskt mönster i det svenska skolsystemet. Ett systematiskt olagligt mönster. Det var alltså inte den statliga granskaren, skolinspektionen som stod för ”upptäckten”. Skolinspektionen har till uppgift att regelbundet granska all skolverksamhet i hela landet, för att se att den följer de lagar, regler och läroplaner som finns för verksamheten. Alla skolor ska under en femårsperiod få besök. Detta kallas regelbunden tillsyn. Ingen av dessa tillsyner har sett detta systematiska utnyttjande av skolsystemet. Det var public service som satte ljus på eländet. Varför det blev så kan man funder på.


För visst måste det väl vara så att vi alla anser att det här är ett elände? Att skolor, högst medvetet, stänger ute enskilda elever från det fria skolvalet i syfte att bokslutet ska ge plusresultat. Långsiktigt motiv för elevgallringen är kanske att friskolekoncernernas, eller ”branschen” som den gärna kallas för, framtida börsvärde kan bli hotad och där av skapas ett osmakligt mygel hos de mest giriga aktörer. Det är i så fall så skamligt! Även förespråkare för friskolesystemet borde få kalla kårar längs ryggraden när de bevittnar resultatet i Uppdrag granskning. Åtgärder och förändringar till att stoppa eländet borde i första hand ligga friskolevänner närmast, regering och Skolinspektionen förväntas agera, men ansvaret bör finnas hos oss alla. Sveriges unga är värda bättre än den verklighet vi just nu har med en skola som alltmer obehagligare delar upp barn.


Åliggandet med skolvalsreformen var/är den motsatta, nämligen att utjämna livschanser för våra unga. Avsikten med reformen var bland annat att minska kopplingen mellan boendesegregeringen och segregeringen i skolan. Förturen till närliggande skolor togs bort, och antagningen utgick endast på betyg. Man talade om en övergång från ”närhetsprincipen” till ”betygsprincipen”. Slutsatsen är onekligen intressant. Det fria skolvalet har lett till att skolor blivit än mer homogena i sin sammansättning. Inte bara efter socioekonomiska linjer utan också efter elevers prestationer. Slutsatsen är alltså att segregeringen i alla dimensioner ökade i och med reformen.


Det är en svår tid för likvärdigheten i hela den svenska skolan. Tidigare fanns små resultatskillnader mellan skolor, men sedan slutet av 1990-talet har de fördubblats. Sverige närma sig nu kunskapsklyftorna i andra länder. Alla skolor i landet, oavsett driftsform finansieras med kommunala medel. Det kan aldrig vara acceptabelt att bolag, ekonomiska föreningar etc ska ha rätt att ta emot skolpeng/skattemedel med den ena handen och med den andra handen utestänga elever. Oavsett vad det står i skollagen, så vet vi att just detta sker. Det är för oss alla numera bevisat.


Ronnaskolans rektor Lina Axelsson Kihlblom kritiserar elevers rätt att fritt välja skola. Hennes tes är att det primärt är rädsla som styr elevernas skolval. Genom det fria skolvalet ”lär vi våra barn att fly i stället för att hitta lösningar”, säger Axelsson-Kihlblom. Jag menar att det självklart finns flera olika anledningar till hur elever och föräldrar väljer. Men jag understryker att skolan ska vara öppen för alla. Oavsett vilken skola hen än väljer ska skolan vara likvärdig. Möjligheten att själv välja är dock oerhört viktig och kom ihåg att det fria skolvalet innebär att alla elever fritt ska kunna välja skola. Alla elever. Inte bara den vars mamma och pappa har läst på universitet och som har en tjock plånbok. Och, det är aldrig skolan som ska välja eleven!


Vi ska även minnas att när det fria skolvalet infördes så muttrades det av föräldrar i de finare innerstadsskolorna. Att ambitiösa barn från segregerade förorter släpptes in applåderades inte av alla och det är kanske utifrån det märkliga förhållningssättet vi idag ser ett mygel med intag? Det fria skolvalet var en fin tanke, men som sagt, segregeringen breder ut sig och vi kan inte passivt se på, bara reta upp oss på Greger von Sivers gräsliga uttalande och avsluta diskussionen med att von Sivers är en avart i skolvärlden. Det duger inte. Alla säger att ”lagen är tydlig” – en skola får inte välja bort elever, ändå ser vi ett nutida mönster genom landet som påvisar motsatsen.


Forskning visar att blandade klasser ger bäst skolresultat för alla elever. Jag tror att man i blandade klasser ger eleverna en medborgarkompetens som blir grunden för kommande generation. Den kunskapen anser jag att Sveriges barn är värda att bära.

Min fråga är nu vad friskolorna tänker göra för att motverka att enskilda skolor, väljer att medvetet välja bort elever som de omdömeslöst tror riskerar att medföra ökade utgifter och sänkta betygsresultat? Låt oss debattera om elever ska vara en handelsvara i den svenska skolan som blivit en växande miljardindustri?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Ovido - Quiz & Flashcards