Direktlänk till inlägg 6 juni 2013

Nationaldagen blir vad vi gör den till

Av Malin Ängerå - 6 juni 2013 08:28

Så är den här, Sveriges Nationaldag och även svenska flaggans dag. Den blir vad vi gör den till.

För min del blir det ingen folkdräkt, men det beror på att den är sydd i en mindre upplaga av Malin och att jag helt enkelt har blivit för tjock för att kunna bära den på kroppen. Dock blir det finkläder av något slag.


Jag kommer att medverka med tal i firandet på Ljusdals vackra hembygdsgård. Jag tror att det kommer att bli trevligt och hembygdsföreningen har gjort ett lättsamt fint program för eftermiddagen. Dunderduktiga Djara Erlandsson ska sjunga och det längtar jag till att få lyssna på, för det var ett tag sedan jag fick den möjligheten. Kajsa Blank ska förgylla arrangemanget med vår nationalsång och det kan säkert få pälsen att resa sig i ren njutning.

Lovisa Mickelsson kom igår hem till Hälsingland för att vara dagens konferencier och jag vet att hon kommer att skapa en känsla av välkomnande för oss alla som kommer dit.

Kvinnlig fägring ser det ut att bli, om så det kommer att förekomma en och annan man i arrangemanget. Ung dominans blir det definitivt i dagens program. Jag tillhör de äldre i sammanhanget och det känns helt rätt.


Nationaldagen firas runt om i kommunen och landet. Några firar den kanske inte alls. Man väljer så klart själv.

Jag är så oändligt tacksam för att leva i ett land som männsikor kommer till, snarare än ett land som människor flyr ifrån. Den svenska flaggan är symbol för demokrati och jag tänker aktivt fira den idag.


Önskar alla en fin dag - oavsett vad man gör med den.


       


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Ovido - Quiz & Flashcards