Direktlänk till inlägg 19 juli 2012

Högerextrema krafter får aldrig överta tolkningsföreträdet!

Av Malin Ängerå - 19 juli 2012 08:15

“- Jag är inte rasist, men...”


Vi lever våra liv till stor del digitalt och medier är en stor och naturlig del i många

människors sätt att uttrycka sig och kommunicera med varandra. Diskussioner som tidigare

skett privat bakom stängda dörrar sker nu på nätet. Det gör också att vardagsrasismen blir

mer påtaglig.

Vem som helst kan uttrycka rasistiska eller nedlåtande kommentarer angående
invandringsfrågor på internet och ofta sker det i anonymitet. Även om "nättrollen" skriver mängder med inlägg, så är de en liten klick människor - men de är jäkligt aktiva, men de är inte representiva.

 

Den 14 juli 2012 blev en mörk dag i Hälsinglands Bollnäs.


Då handlade det inte om vardagsrasism på internet. Nej, då skedde det live, fysiskt genom att den främlingsfientliga gruppen Nordfront ställde sig på Brotorget med snaror kring halsarna och uppmanade lyssnarna att “konfrontera samtliga som håller det påtvingade mångkulturella djävulssystemet under sina armar”. 

Det var en liten grupp och det är viktigt att komma ihåg, att de är en liten grupp och de har få anhängare. Den lilla gruppen sprider hat och det är det som förenar dem.

Den här lilla gruppen får aldrig vinna!

Högerextrema krafter får aldrig överta tolkningsföreträdet.

Det måste vi andra ta ansvar för. Vi vet bättre.

 

Tre 17-åriga tjejer från Bollnäs har tagit initiativet att arrangera en manifestation mot rasism utifrån Nordfronts intrång på Brotorget.

De skriver på Facebook: "Vi har blivit trakasserade och hotade av vuxna människor.../... Vår enda önskan är att hålla en fredlig manifestation, och vi vill understryka att vi välkomnar alla som inte beter sig kränkande, förolämpande eller våldsamt mot någon - oavsett politisk ställning, hudfärg eller familj".


Under de senaste dagarna har de blivit hotade och trakasserade! Jag ser dem som tre modiga tonårstjejerna som tog initiativ till en manifestation mot rasism. All heder åt tjejerna.

På min Facebook sprider jag uppmaning till andra att publicera detta urklipp: "Med anledning av den planerade antirasistiska demonstrationen i Bollnäs, har de tre 17-åriga tjejerna som tagit initiativet, blivit angripna av "de nationella". Bl.a har den nazistiska sajten "nationell.nu" hängt ut en av tjejerna med anledning av hennes judiska börd. Genom att dela denna statusuppdatering visar jag mitt stöd till de tre starka tjejer som haft modet att stå upp mot rasism och intolerans och att jag är en av dem som för kampen vidare. Manifestationen är flyttad till den 25e augusti".

Det uppmanar jag alla som hellre vill se en värld med kärlek istället för hat.

En uppmaning till er alla som vägrar att tillåta att högerextrema krafter får överta tolkningsföreträdet.

Till er som vägrar att låta den här lilla gruppen med hatande människor få övertag.


Jag rekommenderar er alla att läsa Alex Bengtssons krönika: "Stoltenbergs tal borde gälla även i Bollnäs" (klicka på raden)

Jag rekommenderar er alla att läsa EXPO´s rapport om vardagsrasism på nätet (klicka på raden)

Jag rekommenderar er alla att läsa Ledarredaktionens ledare på helahelsingland.se  (klicka på raden)


Jag rekommenderar er alla att ta ställning.

Jag kommer att stå på Brotorget i Bollnäs den 25e augusti 2012. För jag är mot rasism och jag tror på allas lika värde.


 
 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Ovido - Quiz & Flashcards