Direktlänk till inlägg 24 februari 2012

5,6 i ökning och plusgrader utomhus :)

Av Malin Ängerå - 24 februari 2012 10:21

Det är på tok för tidigt att tala om våren som om den vore här nu. Det är faktiskt bara februari och sportlovsveckorna runt om i landet är bara i startläge. Framåt slutet av mars, början av april - ja, då finns det befog att prata om vår värt namnet.

Lika förtidigt är det att säga att vindrarna långsiktigt har vänt för socialdemokraterna. Helt klart så känns det oerhört skönt att läsa att partiet ökar och ökar. Här är senaste mätningen av "Löfven effekten", men helt klart så kan det plötsligt stanna upp.

Dock så är jag så starkt övertygad om, att socialdemokraternas ideologiska värdegrund matchar så många fler medborgare, än vad som syns i mätningar och fram för allt vid det senaste valet! Ibland undrar jag om det finns människor som inte vågar säga att de instämmer i sossarnas politik och i så fall, vad är det som gör att man inte vågar?! Jag har väldigt svårt att tro att människor anser att det är okey att bara se om sitt egna hus. Att man gläds över att man fått skattesänkningar och att man inte funderar på, på vems/vilkas bekostning det sker på? Att rika kan bli rikare men till en bekostnad av att skolan och vården får mindre medel. Är det verkligen okey för oss svenskar?

Att sänka restaurangmomsen kan inebära att vi kan äta några kronor billigare på restaurang och grundtanken var att det skulle ge fler arbetstillfällen. Hur det har blivit med det sistnämnda synar jag och angående restaurangbesök ställer jag frågan. Hur många familjer har råd att gå ut och äta och hur ofta gör de det i så fall? Den som har en stor hushållsekonomi är kanske på restaurang varje lunch och de käkar kanske flera middagar ute på lokal. De här människorna får en något lägre veckoutgift vad det gäller sina matvanor, men de hade säkert pengar att betala hela notan från början.

För ensamstående föräldrar, singlar, pensionärer, studenter eller familjer med låg inkomst så spelar kanske inte den sänkta restaurangmomsen någon roll?! De har ändå inte pengar till att käka ute. Vem gynnas då av skattesänkningen?

Blev det fler i arbete?

Blev det lägre skatteintäkter till Svergies alla 290 kommuner..?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Ovido - Quiz & Flashcards