Direktlänk till inlägg 14 augusti 2015

Over and out!

Av Malin Ängerå - 14 augusti 2015 12:24

Den politiska ledningen har verkligen lyckats flytta medborgarnas fokus från SEKO-affärer, världshändelser och andra nyheter med deras ständigt märkliga uttalande kring Valliansens offentliga sågning av den fd socialchefen. De har ställt sig i klimax vad det gäller rampljus. Mitt i epicentrum kan man kalla det för.


Häromdagen tänkte jag att nu kan det inte bli värre, men jösses vad jag hade tokfel.

Sällan har det kokat i de kommunala leden som det gör idag och det är inte ofta som samhället förenas i samtycke så som man har gjort i åsikten om felhantering av Marita Wikström. Kritiken är kort och gott massiv.


Nu vet inte jag hur många gånger i ordningen som Lasse Molin(M), Yvonne Oscarsson(V), Helena Brink(C) fått medias fråga om de är tillfreds med sin hantering, om de tycker att det sätt de agerat har varit det enda optimala, om de förstår sig på kritiken från allmänheten. Frågorna har iallafall ställts ett par gånger och svaren varierar, men de innehåller ständigt samma linje. I webbintervju (helahalsingland.se) hörs kommunalrådet mycket högt säga det korta ”nej”, på frågan om något har skett på felaktigt sätt. Oerhört klart och tydligt besked från Molin.


Det är just tydligheten i att stenhårt deklarera att skolboksmästarna har varit i farten och att ordet ”fel” inte ens finns i en tankevurpa, som förvånar mig mest.


Jag kan inte tolka det hela på annat sätt än det att Valliansen hör att det framgår kritik och att man är påtagligt störd av den finns, men att man inte har lyssnat på vad som kritiseras en endast sekund.

Ty, kommunledningen kan uppenbarligen inte förstå kritiken. Det erkänner de även själva i publicerade intervjuer.


Helena Brink(C) förklarade i radio häromdagen, att hon ej förstod hur det här med Marita Wikström hade kunnat få sådana proportioner. Hon drog till med att raljera med att om det hade varit frågan om en trädgårdsmästare eller en undersköterska, så trodde inte hon i alla fall att uppståndelsen skulle bli så stor som hon uppfattade att det här med Wikström hade blivit.

Hur ofta har en kommunledning pressträff där man meddelar anställda och allmänhet att man just på dagen, för mindre än en timme sedan hade arbetsbefriat en anställd på grund av otakt och avslutat förtroende? Har man gjort det tidigare? Sker det ofta?

Oavsett anställningstitel så hör inte det inte till vanligheten att man agerar på det här sättet Helena Brink(C) och det är exakt precis det som kritiken handlar om.

Jag kan inte i ärlighetens namn förstå vad det är med det som är så svårt att förstå?


Igår sammanträdde Kommunstyrelsen och självklart kom ärendet upp på dagordningen. Det med all förståelse och det rätta.

Jag deltog inte själv på åhörarbänk, utan har fått läsa Ljusdals Postens rapportering på nätupplagan.

Den läsningen fick mig att förstå att det absolut kunde bli värre sits för Valliansen och det tillståndet levererades av kommunalrådet Lasse Molin(M).


Tydligen hade socialdemokraterna flaggat för att eventuellt lägga fram en misstroendeförklaring då de menat att Valliansens sätt att hantera personalpolitiken är urusel. Det lär inte vara något som gladde Molin, Oscarsson, Brink, Noreus, Björkbom eller Mill som är de sex partiledarna för majoriteten.

Det där ”eventuellt” borde kunna ses som en chans – en chans att rätta till sina senaste felsteg som politisk ledning.


Kommentarer på det?

Det var just den frågan som kommunstyrelsens vice ordförande Yvonne Oscarsson (V) fick av Ljusdals Posten efter sammanträdet.

– Jag har inga kommentarer just nu, du får prata med Lasse i så fall, är svarscitatet från henne.



Urklipp från helahalsingland.se:

[Örjan Fridner hävdar att kommunalrådet Lasse Molin (M) under tisdagens personalutskott medgav att ett politiskt misstag har begåtts. Men Lasse Molin känner inte igen den bilden.

– Nej, jag ser inget politiskt misstag. När en förvaltningschef avgår så går kommunchefen in där. Jag kanske skulle ha tagit beslutet någon dag tidigare och det tar jag till mig.]


Ingen pudel eller tillbakabackning där inte och vad kommunalrådet hade sagt vid personalskottet kan bara de 5-7 personerna som deltog säga någonting om. Fridner (S) hävdar dock sin sak.


Dock ifrågasätter jag starkt hur kommunalrådet kan säga ”Jag kanske skulle ha tagit beslutet någon dag tidigare och det tar jag till mig”? Säga det är en sak, men hur i fridens namn skulle han ha kunnat verkställa det han påstod till tidningen? Kommunalrådet har inte och har heller inte haft det mandatet.

Det var på grund av, eller tack vare, att Örjan Fridner (S) yrkade vid sammanträdet igår att kommunstyrelsen skulle utse Valliansens enda förslag till tillförordnad socialchef och att Fridner fick full pott vid beslutsfattandet då hela kommunstyrelsen biföll hans yrkande. Genom det beslutet utsåg kommunstyrelsen Claes Rydberg till tf socialchef. Något som kommunalrådet aldrig själv på egen hand hade kunnat besluta. Utifrån detta anser jag att Molins svar till tidningen är synnerligen märkligt.


Beslutet innebär dessutom att kommunchefen, som numera även är socialchef, skall närvara vid omsorgsnämndens beredningar, arbetsutskott och sammanträden då han som socialchef är kontakten till politiken.

Enligt artikeln i Ljusdals Posten är detta ”något Lasse Molin är nöjd med.”


Opposition ansåg att det kan finnas svårigheter för Rydberg att inneha de båda tunga tjänsterna, men det var trots allt oppositionen som såg till att beslut om en tf socialchef togs på rätt sätt och att det fattades beslut i frågan.


Alltså, det går inte bra för de styrande att hantera allt som sker som konsekvenser av deras presskonferens. Den senaste och kanske veckans största klavertramp är nog Molins kommentar längst ned i dagens artikel i lokaltidningen.


Det handla om Molins insikt i det som det som gått som en löpeld genom köpingen och över till kranskommunerna.


Reportern frågar:

Har du någon förståelse för alla som har visat missnöje över hur situationen med Marita Wikström har hanterats?

Kommunalrådet svarar:

– Nej, därför att missnöjet bygger på att man har läst uttalanden av personer. Så är inte verkligheten.


Jag tar mig för pannan och läser det ett flertal gånger för att försöka begripa vad vårt kommunalråd står och säger i den rådande situationen.

Har Molin (M) utsett sig själv till den som har tolkningsföreträde för alla dessa känslor som har uttryckts den senaste veckan och vilken verklighet är det han hänvisar till?

Höjden av både flathet och fräckhet på ett och samma bräde.


Nu är det nog dags för övriga moderater, centerpartister och vänsterpartiser att öppna munnen och hjälpa kommunledningen ur den här situationen.

Molin(M) har som fd Nydanarnas talesman myntat uttrycket ”Gör om – Gör rätt”.

Inte ens det går att användas nu – till och med det är försent.

Over and out!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Ängerå - 2 januari 2019 21:06


Magnus Ek (C) och Joar Forssel (L) är de senaste som anser att vi i Sverige ska inkomstpröva barnbidraget. De är inte först ut, men jag hoppas att de tillhör de sista. De vill kanske bidra med något utvecklande, men deras förslag på metod är så u...

Av Malin Ängerå - 7 september 2018 18:59

Jag vill tro att varenda en av oss vill stödja de värderingar som ligger i våra svenska lagar.Jag vill tro att vi vill bibehålla maximala möjligheter för fred i Europa - genom att bidra i och till att EU fortsätter att fungera. Men jag vet att det...

Av Malin Ängerå - 3 september 2018 23:29


Kan vi sluta att säga att Sverigedemokraterna hatar invandrare? "Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn" som Olof Palme uttryckte sig en gång. Sverigedemokraterna tycker illa om människor. Särskilt vissa människor.   Det handlar inte o...

Av Malin Ängerå - 30 augusti 2018 09:36


Visst är det härligt när man finner människor i livet som man känner ren glädje över att få möta? De där som blir ens vän. Vänskap har olika form, utseende, doft och karaktär. En del vänner träffar man intensivt ofta och andra lite då och då. ...

Av Malin Ängerå - 29 augusti 2018 12:47


"Många har lyssnat - nu är det din tur". Jag har hört, jag har lyssnat och för varje gång slås jag av hur groteskt hatets konsekvenser är. Vår världshistoria har oerhört mörka hål som aldrig får försvinna från vårt medvetande. Hål som är fyllda a...

Ovido - Quiz & Flashcards